30 שניות (מתוך 4:57 דקות) של "שיק פוינט" (2003) מאת שריף ואכד.
(ותודה לרוני ה. שמצא דרך להטמיע את הסרטון)
Sharif Waked – Chic Point (fragment) from Museum of Modern Art in Warsaw on Vimeo.
*
- לפני ואחרי
אני תמיד מנסה לנחש את פיסת החיים שמאחורי יצירה מסוימת. שריף ואכד מניח את התשובה כבר בכותרת המשנה: "אופנה למחסומים ישראליים". ואם לא די בכך הוא מסיים את תצוגת האופנה שלו בדממה, בשורת תמונות שצולמו במחסומים ישראליים; סוג של "לפני ואחרי" כמו בפרסומות למכוני קוסמטיקה.
התמונה שלמטה פותחת את סדרת התמונות. היסוד הכוראגרפי שהשתרבב לתוכה מקל על הצפייה. אני לא אתפלא אם זה היה הטריגר ליצירה, לחיבור האבסורדי והפולח לב בין עולמות המחסומים והאופנה.
.
*
- הומו אירוטיות
חובת ההתפשטות משפילה גם כשהיא מנסה להיות עניינית ומכבדת, ועל אחת כמה וכמה כשלא. שלא לדבר על הרמת הידיים המוטמעת בה במין דרך אגב. הקולקציה של ואכד המוצגת על ידי דוגמנים יפי תואר, כמו חושפת את הסבטקס האירוטי מתחת לתירוץ הבטחוני. אחת החולצות מתפרקת וחלקה הקדמי נתלש כמו במופע חשפנות, אבל גם שאר הפתחים הם אשנבי הצצה, שברים של סטרפטיז משונה סינקדוכי (סינקדוכה הוא דימוי שבו החלק מייצג את השלם).
.

מתוך "שיק פוינט" (2003) מאת שריף ואכד
.
בקליפ הפותח את הפוסט אפשר לראות את ידו המלטפת של הדוגמן נשלחת אל החור (בהזמנה?) ומוחי המלא בשברי ציטוטים מיד מושיט לי את שיר השירים, דּוֹדִי שָׁלַח יָדוֹ מִן הַחֹר וּמֵעַי הָמוּ עָלָיו. ובאותה נשימה הוא מושיט לי מַשׂכּיוֹת אוהבים אנגליות שממסגרות רק פיסה מדיוקן האהוב כדי לשמור על חשאיות.
.
.
הרמיזה האירוטית מגחיכה את בעלי הכוח, ובו בזמן גם הופכת את הסיטואציה על ראשה. הבגדים החדשים מחליפים את הדיכוי וההשפלה בפנטזיה של נעורים ומותרות ופיתוי ואהבה.
*
- נפוליאון בחדר העבודה
"שיק פוינט" היא עבודה עמוקה ומורכבת (שרק מתחזה לעבודה קלת דעת על גבול הגימיק). איפה שלא נוגעים היא מתהפכת ומגלה רבדים סותרים שמחוברים זה לזה באיברים חיוניים כמו תאומים סיאמיים.
ובהמשך לכך – בידו המלטפת של הדוגמן כמוסה גם מחווה של עוצמה.

משמאל, שריף ואכד, סטיל מתוך "שיק פוינט" (מתוך הקליפ שלמעלה). מימין, קטע מהדיוקן המפורסם של נפוליאון בחדר העבודה שלו שצייר ז'אק לואי דויד (1812). כאן כתבתי על המחווה הסודית שעשתה אנני ליבוביץ לתמונה.
*
- המכנסיים של יוקו אונו
הפוסט הזה משתייך בין השאר לארון שמלות הכאב של עיר האושר. אי אפשר להמשיך מבלי להזכיר את יוקו אונו – החל מ-cut piece המיצג שבו הזמינה את הקהל לגזור את בגדיה מעל גופה (1964), ועד לבגדי הגברים הפרובוקטיביים שעיצבה ב2012. אבל לא אפרט הפעם; אני מדלגת לעגנון.
.

בגדי גברים שעצבה יוקו אונו (2012)
*
- פרקטיות הזויה, או ואכד ועגנון

מתוך "שיק פוינט" מאת שריף ואכד
.
הקולקציה נועדה כביכול ליעל את המעבר במחסומים, לייתר את הרמת הידיים, לחסוך את טירחת ההפשלה וכן הלאה. כמה מהן מעלות את הפרקטיות ההזויה בדרגה; מחזית החולצה שלמעלה שהופכת למתקן מים ועד פתח הגב של אחרת שממוסגר על ידי קולב שימושי לתליית מגבות.
.

מימין פו הדוב שנתקע בפתח המאורה של שפן – ובמילותיו של שפן: "כיוון שתפסת לך ידידי היקר, שטח הגון בדירתי, ודאי לא תתנגד לכך אם אשתמש בכפות רגליך האחוריות כבקולב לתליית מגבות." (תרגום ו. ישראלית וא. ד. שפירא). משמאל, פתח הגב מתוך "שיק פוינט" של שריף ואכד.
.
"שיק פוינט" החזירה אותי לסיפור הקצרצר של עגנון על שלוש אחיות, בתולות זקנות ועניות מרודות שתפרו כותונת לכלה עשירה. האחת נאנחה, השנייה בכתה והשלישית השתעלה וירקה דם שטינף את הכותנת. אביה של הכלה ראה את הכתם וגירש את התופרת מבלי לשלם את שכרה. ועגנון מסכם ואומר:
"הוי, אילו רקקה שנייה דם והשלישית היתה בוכה, יכולים היינו לכבס את הכתונת בדמעותיה ולא היה הגביר בא לידי כעס. אבל אין הכל עשוי יפה בעתו. ואפילו הכל היה עשוי יפה בעתו, כלומר אילו היתה זו בוכה אחר שזו רקקה דם, עדיין אין כאן משום נחמה גמורה."
פנטזיית הייעול המופרכת של עגנון (לשנות את סדר האירועים כך שאפשר יהיה להשתמש בבכי כדי לכבס את הכתם) מנסה, כמו בגדי המחסומים של ואכד להשליט קצת היגיון בכאוס ובכאב ורק מעלה את מפלס האירוניה, כולל האירוניה העצמית; כי האמנות לא יכולה לתקן את העולם, רק לשקף אותו בראי העקום שלה, להפתיע ולעכב קצת את המבט שהתקהה, לנער קצת אבק מהלב.
יש משהו צנוע בשיק פוינט, באופנה הקרירה והממזרית והמגוהצת. הכעס והכאב נשארים בזווית העין. נספגים לאט בלי משים.
*
- קצרים
החלק הקדמי של החולצה מתרומם במשיכה כמו מסך תיאטרון:

מתוך "שיק פוינט" (2003) מאת שריף ואכד
.
המכובדות הקצוצה של החליפה. ז'קט בטן. (בחולצה אחרת הרוכסן הוא כמו שריטה, כמו חתך בבשר הבגד)

מתוך "שיק פוינט" (2003) מאת שריף ואכד
.
בחישוק הרקמה הריק יש משהו מאיים. הבורג שנועד למתוח את הבד מזכיר מכשירי עינויים. זה קשור גם לשרוולים ולזרועות המנוטרלות. פס הקול שמלווה אותה בראשי הוא "כי כולנו, כן כולנו/ כולנו רקמה אנושית אחת חיה/ … אם נדע, איך להרגיע, איך להרגיע/ את האיבה, אם רק נדע." (מילים ולחן מוטי המר, בקולה של חוה אלברשטיין)
.

מתוך "שיק פוינט" (2003) מאת שריף ואכד (תמונות סטיל כפולה מן הסרט)

עבודה של נירית מיטרני, 2004 (לא התאפקתי)
.
כמו אותה נערה חכמה ונועזת שנדרשה להתייצב לפני המלך לא לבושה ולא עירומה. הסיפור ההוא אמנם הסתיים בטוב.

מתוך "שיק פוינט" (2003) מאת שריף ואכד
*
- דמוניזציה
ובחזרה לחולצה שבה פתחתי את הפוסט; היא מורכבת משתי חולצות לבנות על-זמניות שחוברו כך שפתח הצוואר של החולצה השנייה משמש אשנב הצצה לבטן (עדכון: רק בעקבות התגובה של לוסי למטה, שמתי לב שזו בעצם הכלאה של ג'לביה לבנה עם חולצת כפתורים מערבית, מיזוג שהוא אחרית ימים ופנטזיה בפני עצמה). ובחזרה למה שרציתי לומר מלכתחילה: כיוון שהצווארון שומר גם על זהותו המקורית דומה שהיה שם עוד ראש שנכרת. זו בין השאר חולצה של מי שנתפס כמפלצת, שצריך להוכיח שאין לו ראש נוסף.
.

מתוך "שיק פוינט" (2003) מאת שריף ואכד
בתמונה למטה: דיוקן אלגורי של אנרי הרביעי כהרקולס מנצח את ההידרה הלרניאנית (סביבות 1600). במיתולוגיה היוונית היתה ההידרה הלרניאנית מפלצת עם תשעה ראשים וכוח קסם שהצמיח ראש חדש במקום כל ראש שנכרת.
*
- שלא לדבר על הבגד כלוח קליעה למטרה
*
"שיק פוינט" עדיין מוצגת עד ה30 באוקטובר, במסגרת תערוכת "המפה – לקרוא בין הקווים" במוזיאון הארץ בתל אביב.
את הקטלוג המסקרן של "שיק פוינט" לא הצלחתי להשיג לצערי. הוא יצא בהוצאת אנדלוס שנסגרה.
*
ובלי כל תיאום מוקדם –
"תִיאֶסְטֶס" הגרסה של נעמי יואלי ודורון תבורי למחזה של סנקה שנועדה לפסטיבל עכו האחרון, עולה סוף סוף בסטודיו השומר 3, מדרחוב נחלת בנימין.
אל בית המלוכה המקולל ביותר במיתולוגיה היוונית, דורי דורות של פושעים נתעבים, שולחים מתוך הגיהינום את רוחו של האב הקדמון, טנטלוס, לחופשה קלה מעינויי עונשו, כדי לנשוף על צאצאיו, שני האחים אַטְרֵאוּס ותִיאֶסְטֶס, את הקללה המשפחתית ולהשיא אותם לנקמה איומה של אח באחיו.
לוקיוס אנאוס סֶנֶקָה – סֶנֶקָה הצעיר, רטוריקן, פילוסוף וכותב טרגדיות, איש האימפריה הרומאית בשיאה (המאה הראשונה לספירה), מחנכו של נירון קיסר, מתאר עולם מוכר שבו הילדים הם הקרבן האילם, בשר התותחים של מלחמות הוריהם.
ההופעות תתקיימנה בתאריכים: 15,16,17,24,25,26 באוגוסט בשעה 20:30
מי שרוצה להגיע מוזמן לשלוח מייל ל: hashomershalosh@gmail.com ולציין תאריך ומספר כרטיסים, כי מספר המקומות מזערי (עד 17 איש להצגה). תשובה תגיע במייל חוזר.
*
עוד באותם עניינים: איכשהו, מכל הבגדים הרגשיים והפוליטיים הגרלתי דווקא את זה.
מזכיר את החולצות הלבנות המעומלנות שערמה ושיפדה בשנות ה-80, האמנית הקולומביאנית הנפלאה דוריס סלסדו (גם בתגובה לחיים באזורי סכסוך ומלחמה)
כרגיל – רשימה נהדרת עם קישורים ממעניינים ומפתיעים. בעיני המחוות שעושים החיילים וחלק מהסצנות מתקשרות ל"תומא המפקפק", הנועץ מבטו (ואצבעו) בפצע שבבטנו של ישוע כדי להשתכנע (למשל בציורו של קרוואג'יו). כאן – עומדים להם החיילים מול הפלסטיני, מבטם מרוכז בו והם מצביעים עליו, כשבטנו חשופה ובגדו מורם. הם החושדים והוא החשוד. אמנם אינם נוגעים בו אבל זו אותה קומפוזיציה ואותה אווירה.
אור, תודה, לא הכרתי את העבודה (אף שהחולצות לא נראות משופדות, אולי זה התודעה שלך שהתערבה והזיזה את המוט).

נורית, תודה. את צודקת, גם זה קיים בתיבת התהודה וכאילו מנכיח פצע שעוד לא קיים.
נו, התאריך על הצילום הוא 2002. שנת האינתיפאדה והפיצוצים הנוראיים בירושלים. אי אפשר להסתכל על הבטן בלי לראות את חגורת הנפץ של המחבל המתאבד תלויה מעליה באיום, ובלי לחשוב על הדם וחלקי הגופות השרופים שהיא מביאה איתה לאוטובוס הקרוב לבית.
בכל אופן, אולי אפשר להשתמש בקישור הזה כדי להטמיע את הסרטון:
Sharif Waked – Chic Point (fragment) from Museum of Modern Art in Warsaw on Vimeo.
רוני, זו הערה חשובה. כל הצילומים שמופיעים בסרט צולמו באותה תקופה. היתה סיבה לחיפוש. ועדיין, זה הצילום הקל ביותר לצפייה בזכות היסוד הכוריאוגרפי. חלק מן הצילומים קשים מאד וחורגים בבירור מן הענייניות אל ההשפלה המכוונת. רוב האנשים שעברו במחסומים הרי היו אנשים רגילים בלי חגורות נפץ.
ומנגד – מה שנפלא בעיני בשיק פוינט זו המורכבות שלה. בדרך כלל בעבודות פוליטיות האג'נדה משטיחה כמו פטיש שניצלים וכאן יש צניעות, פתחי מילוט, שכבות, אירוניה וליריות לא מתפייטת.
אני לא אדם פוליטי. אבא שלי שהיה עסקן פוליטי כל חייו גמל אותי מן הפוליטיקה. אני תמיד רואה דרכה את בני האדם. ובאווירה הנוכחית אני מרגישה שהזולת (כמעט כל סוג של זולת) נמחק. ואיתו נמחקו גם כל גרם של חמלה וחסד. וקשה לי מאד לנשום בצחיחות הזאת.
ותודה רבה על הקישור. זה עבד!
תצוגת אופנה מרתקת ומטרידה. שמתי לב ששני הצווארונים בחולצה שונים. הראשון שיקי, אופנתי והשני הקלאסי המכופתר. אני מניחה שהבחירה הייתה מודעת. מה דעתך?
לא יודעת איך מעלים פה תמונה
https://s3.amazonaws.com/chigal/montage/images/photos/821/original/SalcedoKey.jpg?1424988875
הייתי בתערוכה למיטב זכרוני לפחות חלק היה משופד.
וגם פרטי לבוש וריהוט מבוטנים, מגובבים, מעלים עשב,
הד לחיים שאינם, אפילו רכושם שוכח אותם (כתגובה לחטיפות האזרחים)
לוסי, את לגמרי צודקת, מדובר בשתי חולצות שונות. ועכשיו שגרמת לי לשוב ולהסתכל – אני חושבת שהחולצה שקראת לה שיקית היא ג'לביה לבנה שמוכלאת עם חולצת כפתורים מערבית…
אור, הן אמנם נראות משופדות (כמו פתקים) וגם כאנדרטאות. איכשהו ערמות או מצבורים של חפצי אנוש תמיד נוגעים במוות, גם בלי להיות משופדים. החל מערימות הנעליים של השואה וכלה בצילומים של שוש קורמוש.
"צווארון סיני" מזכיר קולר כמורה
כתבתי לך מייל
[…] כותבת על אמנות פוליטית-אקטואלית (כרגע עולה בדעתי רק חריג אחד), כי גם העבודות הכּנות והנבונות ביותר צמודות מדי לרגע […]
[…] 8 הערות על שיק פוינט של שריף ואכד […]
[…] ובמחשבה נוספת – אולי הייתי צריכה לשים דווקא את שיק פוינט של שריף וואכד […]
[…] על שיק פוינט של שריף וואכד […]
[…] 8 הערות על שיק פוינט של שריף ואכד […]