ספטמבר 2023, עדכון: לפני חמש שנים יצא לאור ספרה הנפלא של נינו ביניאשוילי "על שפת הים השחור".
זה אחד משלושת הפוסטים שהקדשתי לאיורים הנפלאים.
בימים אלה יצאה מהדורה שנייה של הספר בהוצאת אסיה, ואני קיבלתי הזדמנות לזקק, להעמיק ולחבר את המחשבות למהלך אחד: אחרית דבר שצורפה להדפסה החדשה.
אפשר ועדיף לקרוא אותה כאן במלואה, וכאן אפשר לרכוש את הספר.
*
כל סיפורי אנדרסן, האחים גרים, אלף לילה ולילה וכן הלאה, נחשבים באופן רשמי ל"מעשיוֹֹת", מילה ש"מעשיוּתה" כמו מנקזת כל שירה וקסם מן הסיפור. תמיד העדפתי את "אגדה" על אפו ועל חמתו של הדיוק המדעי. ועכשיו נקרתה לי סוף סוף הזדמנות חוקית להשתמש בה, כי "אגדה", על פי ההגדרה המדעית, היא סיפור עם המתרחש בזמן היסטורי ידוע ובמקום גיאוגרפי מוגדר, ששומעיו וקוראיו מאמינים באמיתותו. סיפורי המקרא, למשל, או הסיפורים המרכיבים את הרומן הגרפי היפהפה של נינו ביניאשוילי, "על שפת הים השחור"; חמש אגדות היסטוריות ופוליטיות על קדושים, מלכים, אמנים ולוחמים, גיבורי תרבות גיאורגיים שעליהם גדלה ביניאשוילי עד שעלתה ארצה בגיל תשע עשרה.
הספר הוא הנסיון של ביניאשוילי להתבונן בחותם שהטביעו בה האגדות וגם לברוא אותן מחדש כסיפורים פרטיים ואישיים. מאז שיצא אני מתכוונת לכתוב עליו ומתעכבת בגלל העומס, ובינתיים הוא הוא חלחל לתוך הנפש ונפתח והתרחב בתוכה כך שאין סיכוי שפוסט יחיד יכיל אותו. זה הראשון.
.
הסיפור הראשון נקרא "עץ ארז" וכך הוא נפתח:
אֶלִיאַס היה בירושלים כאשר ישו נצלב. הוא קנה את הגלימה של ישו מחייל רומאי בגבעת הגולגולתא והביאהּ הביתה. בכניסה למצחֶתה חיכתה אחותו סִידוֹנְיַה. היא בירכה אותו לשלום ולקחה ממנו את הגלימה הקדושה. בעת שחיבקה אותה אחזה בה התרגשות רבה והיא נפחה את נשמתה. במשך שבעה ימים ניסו לשחרר את הגלימה מידיה אך לא הצליחו. היא נקברה יחד איתה. על קברה של סידוניה צמח ארז.
.
הפסקת ציור: שימו לב לעושר של הכיוונים – כפות הרגליים פונות לקורא, הסוסה דוהרת שמאלה, והעצים צומחים אל על. הזמן לעומת זאת, מסודר בשלוש שורות: מתחת ישו המת ומעליו הסוסה החוזרת הביתה ומעליה העץ הצומח מן הקבר. אבל בסכמה של המרחב כפי שהוא מחולק בציורי ילדים – האדמה שעליה צומחים העצים מרחפת מעל לסוסה הדוהרת כמו חשרת עננים. דורון ליבנה רשם פעם על קירות בצלאל צירופי לשון שעוסקים בנוף, ורק שיבש אותם קצת וערבב עליונים בתחתונים; צירופים שקשורים לעננים למשל, הועברו לאדמה: "אדמת הנוצות", "אדמת הכבשים", הוא כתב בתחתית הקירות והפך אותם למעין דפים. אני זוכרת איך תנועת העין הקוראת התהפכה כל הזמן בניסיון להתאים את המילים למרחב. הדף של ביניאשוילי הזכיר לי את העבודה הפואטית-מושגית ההיא.
רגליו של ישו כמובן, הם ציטוט ומחווה לציורו של אנדראה מנטניה.
והסיפור נמשך:
במאה הרביעית החליטה הקדושה נינו להקים מקדש על שבעה עמודי יסוד מעץ הארז. מהעמוד השביעי זרם נוזל מרפא מחלות. אנשים היו באים למקדש להתפלל ולהבריא.
מאז נהרס המקדש ונבנה מחדש מספר פעמים, בגלל רעידות אדמה ומלחמות.
במאה האחת עשרה החליט המלך גֵאוֹרְג הראשון לבנות במקום כנסיה, לא כי הוא היה אדוק בדתו אלא כדי לספק את רצון אשתו מרים המלכה.
.
המלך היה טרוד באותו הזמן בשורה של בעיות, בעיקר מצד מורדים פגאנים משבטי ההרים.
פעם יצא המלך לציד עם חבריו, לבוש כמו אדם עני. הם צדו, שתו, ורדפו אחרי נשים. לקראת הדמדומים, ראה גאורג שד רץ לעברו. הוא נבהל, אך למחרת חזר שוב לחפש את השד. הסתבר שזה היה למעשה איש צעיר, ציד קל תנועה ורב אומן ידוע בסביבתו. גאורג היה מהופנט. הוא הזמין את הצעיר לבנות את הכנסיה. הבניה ארכה כעשור, וכל אותו הזמן דמותו של הצעיר כשד מתרוצץ לא נתנה לגאורג מנוח. כשהבניה הסתיימה, הורה המלך לכרות את זרועו הימנית של הצעיר, כדי שלא יוכל להקים מבנה יפה יותר מזה. [סוף]
ככה זה בסיפורים היסטוריים, ועוד כאלה שמתפרשים על פני מאות בשנים; הם מצפצפים על אחדות העלילה ופשוט משייטים להם כה וכה עד שהם מגיעים לסופם. ובכל זאת, במבט על, מסתמנת איזו תבנית שאפשר לקרוא לה "גלגוליו של מעיל" (סליחה, קדיה) או "גלגולה של גלימה", כלומר:
הגלימה שנקנתה, חובקה עד מוות ונקברה, התגלגלה בעץ ארז שצמח מקברה, והעץ התגלגל במקדש שבעת העמודים (כמספר הימים שבהם ניסו לשחרר את הגלימה מחיבוקה של סידוניה) שאחד מהם מרפא. המקדש נבנה ונהרס שוב שוב עד שהתגלגל בכנסייה; ואפשר גם לטעון – בכפוף למידת הדתיות או העדרה – שהכנסייה התגלגלה ביד כרותה. וכך או אחרת, הושלם פה מעגל משונה שתחילתו וסופו בקורבן חף מפשע: מישוע הצלוב לאמן שהוטל בו מום, לא עד מוות אמנם. לא מיד.
ונתחיל דווקא מן הסוף, מן היד הכרותה.
.
.
אני יכולה רק לדמיין את הרושם שהותיר הסיום על ילדה (ועוד ציירת) שמקשיבה לסיפור וגם רואה את היד המסותתת על קיר הכנסייה. אותי אישית היד הכרותה לוקחת לנערה של האחים גרים, זו שאביה כרת את ידיה, סוג של אוטוביוגרפיה בשבילי. כי הכול אישי, כולל המפגש שלי עם הספר, אבל ייתכן שלא רק אני גלשתי מהאמן לאישה דרך הפטריארכיה, כי כשאני מתבוננת בכפולה שבה המלך וחבריו הצדים, שותים ורודפים אחרי נשים, אני שמה לב כמו בחלום, שזרועה של האישה האמצעית חתוכה (על ידי קו האמצע של הספר), ויש לה מין המשך צורב בדף שממול: יד גברית שעירה שמשתכרת עם חבר.
.
.
מקרי? אני לא משוכנעת. ביניאשוילי ציירה לכל דף אינספור גרסאות בכוונה להפנים את הציורים כמו שהפנימה את הסיפורים עד שהפכו לחלק ממנה. הגרסה הסופית היא תוצאה של סינון ובחירה, וכמו שאמרה נורית זרחי וכבר נלאיתי מצטט, "לא בכוונה זה פשוט בכוונה אחרת". ומעבר לכל הטיעונים, זה פשוט נמצא שם בתת של המודע של הציור.
כששאלתי את ביניאשוילי מי האישה המצוירת בשער הסיפור (שלא נראתה לי כמו אף אחת מן הנשים המופיעות בו, לא כמו סידוניה ולא כמו נינו הקדושה ואפילו לא כמו מרים) היא ענתה שזאת לא דמות מסוימת, זה פתיח של אווירה ורמיזה לדרמה. ואני מוסיפה שהאישה רבת הכיוונים (המבט נישא לכיוון אחד, השדיים פונים לאחר וכף היד פונה לכיוון שלישי וכן הלאה) היא הנוף שעליו צומח הארז הפלאי המרפא, ולחילופין אפשר לראות בארז כותפת חילופית לכותפות הגנרלים.
.
.
אבל אני עדיין בכפולה שלמעלה, בשתי הנשים שנמצאות מתחת לנערה ללא הידיים – הכפופה שאוספת את שערה והרחוקה יותר שמתרוצצת כמו תרנגולת ערופה, כך זה נראה לפחות, כאילו היא אוחזת את שערה המקורקף בידה. הנשים האלה החזירו אותי ל"כחול זקן" (רוצח הנשים וגיבורם של כמה מסיפורי האחים גרים. כתבתי עליו כאן וגם כאן). בגרסה של פינה באוש יש סצנה שבה הנשים המתות מתגודדות סביב הבעל ומצליפות בו בשערותיהן. ראו דקה 40:00 בערך כולל התהלוכה שאחרי.
.
ובחזרה לסידוניה שמתה באהבתה לישוע ו/או ברגישותה הטלפתית לסבלו (במקום אחר קראתי שהיא נתקפה בכאביו, הרבה לפני פרנציסקוס הקדוש, מה שהופך אותה לפחות למבשרת הסטיגמטה. נינו ביניאשוילי על כל פנים, הסתפקה בדבקות).
.
.
"יש לי חיבור לדיו," אמרה ביניאשוילי בראיון ליובל סער, "קשה לשלוט בו." זה סוג של הרפתקנות ציורית שפורעת את הציור ששונן והופנם. (זה כל כך מזכיר את מה שעושה נעמי יואלי בהצגה אקס חמותי החורגת, את המקום שהיא משאירה ללא צפוי וללא נודע, לפיסות חיים אמיתיות שלא נכללו בחזרות).
ויש בכתמי הדיו של סידוניה הגוועת גם ממד אקספרסיוניסטי מדמם כמו ברישומים של אביבה אורי.
.
.
אבל סידוניה לא רק גוועת פה, היא חורגת מן השורה (שמקבילה ומתחרזת עם השורות שביניאשוילי ציירה למילים) וגם שוקעת או טובעת בשורה, וממזגת לרגע, כמו הדיו, בין עולם הכתב לעולם הציור.
כשהמילה תהפוך לגוף
והגוף יפתח את פיו
ויאמר את המילה שממנה
נוצר –
אחבק את הגוף הזה
ואלין אותו לצדי.
כתב חזי לסקלי. דוד גרוסמן עשה מזה צימעס בספר הדקדוק הפנימי. וגם נינו ביניאשוילי בדרכה.
בציור למטה – עמודי הארז כקווים מאונכים שמדברים עם הקווים המאוזנים של השורות. (במהלך הכתיבה קראתי שהעמוד השביעי של המקדש, זה שהטיף נוזל מרפא, סירב להינעץ בקרקע, הוא התרומם שוב ושוב לאוויר עד שנינו הקדושה שכנעה אותו לרדת לאדמה… ותהיתי למה ביניאשוילי ויתרה על הפרט המיתי והקומפוזיציוני הזה).
.
.
"על שפת הים השחור" הוא בין השאר כרוניקה של הניסיון של ביניאשוילי להתחקות אחרי השורש המשותף לכתוב ולמצויר ואולי להמציא אותו מחדש. וכך או אחרת, האישה השוקעת בַּשוּרה שוב החזירה אותי לבמה, ל"זה ייגמר בבכי", המחול שיצר מור שני למוזיאון תל אביב, ובו צפו ראשי הרקדנים על מעקי המעלות, ספק קטועים ומשופדים, ספק שוחים או טובעים, ספק תווים על שורות עקומות.
.
.
ומעניין שגם מור שני ניסה להתמודד עם ההיסטוריה, דרך כל אותן אמות מים, היפודרומים, בתי קברות, קברי שייכים וצדיקים, שנבנו ונהרסו במהלך המופע במין הילוך מהיר, עד שהגיע לבסוף לזמן האישי והזוגי. (מה קורה למשל, כשמניחים לבנה בין פיותיהם של זוג רקדנים? התשובה פה).
.
.
ואני עדיין בכתמי הדיו:
.
המפגש עם "השד" מלא באפלה ובחרדת סירוס או אולי בפנטזיה על סירוס; כריתת היד מקננת כבר במפגש הראשון בין המלך לאמן. הכתמים האלה הם מעין כתמי רורשאך בדיעבד, שמאפשרים לתכנים לא מודעים לחלחל לציור. שלא לדבר על הברבור המיתי המקונן על מותו בשירה רבת יופי. הוא מרחף לו בסצנת הצייד ומבשר את האובדן. (עוד ברבורי נפש)
ובחזרה ליד: ביניאשוילי הוסיפה לסיפור צבוע שטורף את היד (שנדמית לרגע באופן מתעתע ככפו שלו). ושוב מתגלה אותו עושר של כיוונים, אותה תנועה פנימית שטוענת את האיורים בחיוּת כמוסה – הציפורים פונות לצפון מזרח ולמערב, הצבוע פונה לדרום מזרח, בעוד שזנבו המשתלשל מוביל לדף הבא, כף היד פונה דרומה לאדמה, כמו הכתם הנושר; שאלתי את נינו – זו הציפור שמלשלשת או העץ שבוכה על היד? והיא צחקה ואמרה שזה כתם. (ונזכרתי שוב, בנורית זרחי: "מה זה? זה כתם. על הראש? מה פתאום כתם? זה כבש. מה פתאום כבש? זה לא כבש, זה כתר. זה הכתר של המלכה…" מתוך "כתם כתר קטשופ-אהבה").
מרית ק', אומרים לי גיאורגיה ומיתוס/אפוס ומייד אני חושב על שותה רוסתוולי ו'עוטה עור הנמר' ופרשים רכובים על סוסים. אני חושב ששני האלבומי התמונות המכותבים המרהיבים ביותר שאני זוכר מהילדות הם האיליאדה והאודסיאה (וורנר ווטסון, מאויר על ידי אליס ומרטין פרוונסון) ו'עוטה עור הנמר'. קצת הופתעתי שהוא לא הוזכר פה.
כמה עושר ועניין הפוסט הזה. מרתק. חשבתי לי, גלגול ישו עד לכנסיה, וכריתת היד כהפסקת החיפוש, הנצרות היא התשובה האחרונה. וגם, שדווקא נשים היו המניעות של "מרוץ השליחים" הזה. האחות שמגופה העץ ועד לאשת המלך שביקשה את הכנסיה.
ולבסוף, אם לא בירושלים – תשכח ימיני – היכן?
שועיקי, מי אלה שאומרים? 🙂 אני לא אמרתי מיתוס ולא אפוס. (בדקתי… רק פעמיים השתמשתי במיתי כשם תואר לדימוי מסוים). אני דיברתי על "אגדות" במובן המדעי. סוף סוף יש לי הזדמנות להשתמש במילה לפי הספר. נינו לא יצאה פה לאיזו משימה "תרבותית". היא ניסתה להתבונן ולנער סיפורים ששמעה שוב ושוב כילדה ושהפכו לחלק ממנה. ואני חושבת שהם יותר מקבילים לסיפורי חנה ושבעת בניה ור' עקיבא עם מסרקות הברזל והצמות של אשתו רחל (פתאום כמו בחלום, מסתמן לו הקשר בין המסרקות לשיער) וכן הלאה, מאשר לאיזו יצירת ספרות קנונית.
ובלי קשר – ברכות על חג חירותך!
אור, תודה רבה ונכון, נכון, הנשים הן המניעות של הסיפור. ואל תשכחי את נינו הקדושה, שהקימה את המקדש וריפאה באמצעות ארז הפלאים (נינו, ששמה כשם האמנית, היתה ילדה שיצאה למסע אחרי התגלות אלוהית, יש לה סיפור משל עצמה בספר ועוד אגיע אליו אני מקווה). לא סתם היד הכרותה גלשה לי לצד הנשי. ואם אשכחך ירושלים זו הברקה!
בתור מישהי ששמה תמר, אני מרגישה צורך לציין שגם בהיסטוריה הגיאורגית נשים הניעו את העלילה לא פעם.
מרית, אני לא מספיק מבין או מכיר את התרבות הגיאורגית. אחד מהייצוגים היחידים שלה בתודעתי היא 'עוטה עור הנמר' — שזכה לתרגום עברי עוד טרם באתי לעולם. עכשיו, לתפיסתי כל סיפור שאנחנו מספרים, כולל סיטואציות ריאליסטיות לגמרי, הוא מיתוס (מיוונית: סיפור), ואם הוא עוסק במסע הגירה גדול, או בחוויות מלחמה, או בהשתקעות חלוצית במקום כלשהו — הוא סוג של אפוס (אפוס בעיניי הוא מיתוס שמתאר איזו תנועה בקנה מידה חברתי גדול). כלומר, קשה להפוך את ההליכה שלי לקנות ירקות לשבת (בעוד דקות אחדות) אצל מוכר הירקות לאפוס (ודאי לא לאפוס לאומי), אבל אם אספר את הסיפור (במיוחד על האופן שבו אני בוחר עגבניות או שורש פטרוזיליה) ייתכן שישולבו בו מאפיינים מיתיים רבים 🙂
כן, המלכה תמר 🙂 באמת יש משהו מוזר במקור ובחיתוך העברי של השמות. גם אליאס הוא בעצם אליעז וסידוניה היא צידוניה.
שועיקי, אני בטוח יותר ערה לצד המיתי והאפי של היומיום מאשר לצד הריאליסטי. ועדיין, עוטה עור הנמר הוא יצירה קנונית ואמנותית, וזו לא בדיוק המשימה שהיא לקחה על עצמה. זה מגיע ממקום אחר.
ואגב, גם אני לא מספיק מכירה את התרבות הגיאורגית – להוציא את הסרטים הנפלאים של סרגיי פרג'נוב, אני חושבת שראיתי את כולם (ולהוציא את זה שבני הקטן נראה גיאורגי מבטן ומלידה, ובעל המכולת הגיאורגי ליד הגן שלו היה חוזר ושואל – הוא מהעדה שלנו, נכון? ולא מאמין שלא 🙂 )
מרית, כמו שאת יודעת אין לי יחס לקאנון — לא כשהוא פילוסופי, לא כשהוא ספרותי או אמנותי, ולא כשהוא לאומי. דברים שונים משמשים במחשבה שלי בלי הכר למעמד שהם זוכים לו בחוגים מסוימים. אני יכול לדבר על קבלה ואלות ים אפריקאיות ועל דושאן ותרבות מזרחית בלי שארגיש שמה שאני עושה חריג, וגם אם כן, לא איכפת לי. התנ"ך מבחינתי אינו טקסט יהודי (הוא גם טקסט יהודי) ובאותה מידה 'עוטה עור הנמר' אינו יצירה גיאורגית (הוא גם יצירה גיאורגית). אני מודה שאם אצטרך למנות יצירה גיאורגית תמיד אתחיל מ'עוטה עור הנמר' אבל זה רק מפני שאני לא מכיר כמעט יצירות גיאורגיות. מבחינתי, זו יצירה וזו יצירה.
אני עוד עם התמונה של גאורג ומרים שלה הוא יקדיש מקדש. המיטה שלהם נראית כמו מיטת קומותיים צבאית, ועל הגג שלה בתחילה קראתי 'התחתנו' או 'תתחתנו', ורק במבט שני ראיתי שזה עיטור חומה שרק שתי שיניו הראשונות הושחרו והשאר הושארו עיגולים ריקים. לא ברור לי מי משתי הדמויות היא מרים ומי היא גאורג. הן אחוזות זו בזו כך שלדמות השמאלית אין בכלל חלק גוף תחתון, הוא נבלע לגמרי בתוך הדמות היושבת, אבל יש לראשה של הדמות הזו במקום כתר מסרק הפוך, כמו קוצים. והרימונים בצד? הם לא רימונים. אין להם כתר, אלא שורשים הפוכים, והם שזורים זה אחר זה. אולי זה חלק מאופייה של המעשיה, אבל נדמה לי שיש כאן חלקים שלמים של הסיפור שלא סופרו.
מניפה, את צודקת, לכל תמונה פה יש תת מודע רב שכבות. והתת מודע אגב, לא מכיר בסתירות, הם יכולים להיות גם רימונים וגם פקעות הפוכות בו בזמן. אני חושבת שהמיטה היא מין גאזיבו, סוכת אוהבים שכזאת (גם האורגיה הגדולה שפותחת את אלף לילה ולילה מתרחשת בגן), אבל יש בה משהו דל וצבאי שמפריע לגן עדן, ואם כבר מדברים על זה – מה זה ה"עלה" השחור בפינת המזרן? וגם על הכתב את צודקת, זה משהו שמאפיין את כל הספר, הזליגה והכלאיים בין עולם הכתב לעולמות אחרים של עיטורים ובני אדם. בעל כתר המסרק הוא המלך, לפי המיקום של בועת הדיבור, אבל גם ביחס לכל השיער הנשי בספר…
כמי שעובדת בעיקר בדיו, כתמים וכתיבה מרתקים אותי, מוצאת את זה מאוד מעניין! היכולת להמציא אגדה היא מופלאה. זה מעבר לסיפור טוב. האגדה ההזויה מזכירה לי סיפורים שקראתי על אלים של שבטי האינדיאנים מדרום אמריקה. הם סוריאליסטים לגמרי, הקריאה קשה מאוד. כמו לעקוב אחר חלום. אם היו ציורים היה עוזר. השילוב פה יפה.ספר אמן.
לגמרי ספר אמן. ואני לא בטוחה שהצלחתי להגיד את קסמו. זה יצא סמיך וסבוך מדי. אני בטוח אעשה עוד ניסיון. העושר של הדיו הוא באמת מפליא. את משתמשת באותם אמצעים באופן לגמרי שונה.