לגמרי במקרה יצאו לאחרונה שני ספרים נהדרים על מעילים קרועים. תכננתי פוסט משותף בשם, "שני מעילים קרועים" אבל תוך כדי כתיבה הבנתי שהם שונים מדי. מוטב שיביטו זה בזה רק מזווית העין.
וראשית המעיל הקרוע של קדיה מולודובסקי בתרגומו הנלבב של נתן אלתרמן (מי שזוכר בעל פה מוזמן לדלג על המילים).
גלגוליו של מעיל / קדיה מולודובסקי
מיידיש, נתן אלתרמן
החיט עוסק בחיִט
וילדים לו מלוא הבית
חיל רב, ברוך השם,
ותינוק בחיק האם.כאן המעשה נפתח –
לא בגדי לבן וצח.
מעשה במעיל של חורף
בעל סדק צר מעורף.הוי תפרו מעיל של חורף
בעל סדק צר מעורף,
לבחור גדליהו גוץ
שיהיה לו חם בחוץ.רץ גדליהו בו שנתיים,
והמעיל – זהב פרוויים!
עוד שנה – המעיל כאילו
עוד יותר יפה אפילו.אך גדל גדליהו קוטן,
והמעיל לוחץ במותן.קם יריד בבית! מה פה?
איזו מין צרה צרורה פה?!
קצת גדל גדליהו קוטן,
והמעיל לוחץ במותן!מה עושים? חסל! אין עזר!
רץ במעיל שמריהו לייזר.רץ בו לייזרקה שנתיים,
והמעיל – זהב פרוויים!
עוד שנה – והמעיל כאילו
עוד יותר יפה אפילו.פעם הוא הרים ידיים –
נתפקעו השרווליים!קם יריד בבית! מה פה?
איזו מין צרה צרורה פה?!
לייזרקה הרים ידיים
והקץ לשרוולים!מה עושים? נו, מילא, מילא,
שבמעיל תרוץ כבר ביילה.ביילה רצה בו שנתיים,
והמעיל – זהב פרוויים!
עוד שנה – המעיל כאילו
עוד יותר יפה אפילו.פעם ביילה מתכופפת…
הבטנה, הוי, מתעופפת!
קם יריד בבית! מה פה?
איזו מין צרה צרורה פה?!
ביילה רגע מתכופפת –
הבטנה כבר מתעופפת?ופוסקת החבריה:
שבמעיל תרוץ כבר חיה!חיה רצה בו שנתיים,
והמעיל – זהב פרוויים!
עוד שנה – המעיל כאילו
עוד יותר יפה אפילו.ופתאום, אימה ופחד,
חיה באה מתיפחת,
בדמעות על הריסים –
היא איבדה את הכיסים!רועמים כולם כרעם:
חיה, תתביישי הפעם!
מה זה? איך זה כך עושים?
איך זה מאבדים כיסים?את המעיל בדרך-ארץ
אז לבש יחיאל פרץ.פרץ, פרץ, זהו לץ!
מטפס מעץ על עץ,
מחלל בחלילים
לכלבים וחתולים,ומרגיז את הבריות
ומקבל מכות טריות,
מילל, שורק, נובח,
בקיצור – בחור שמח.נו, ובכן בדרך ארץ
את המעיל לבש לו פרץ.ובאותו היום בשתיים
הוא תלש את השוליים
ובשעה חמש בערך
חור גדול נקב בברך.וברגע האחרון
הביאו בלי צווארון
וסידר בו חור מול חור,
מפנים ומאחור!מביטים כולם בפחד,
רועמים כולם ביחד:
איזה בגד לתפארת,
איזה מן מעיל-אדרת!האזיני, ארץ ארץ,
מה עשה בו זה השרץ!פעם פרץ, – לא טפש, –
בא ערום, ומעיל לא יש…מביטים כולם בפחד,
רועמים כולם ביחד:
פרץ! תיש! סיח! כרכשתא!
אי המעיל אשר לבשת?אז ענה להם הנער
לשון חדה כתער:צד ימין אני מסרתי
לחתול אשר זכרתי,
חלק שמאל אני שלחתי
לחתול אשר שכחתי.והיתר – חור מול חור –
תקבלו לפי התור.

כריכת הספר. איור, בתיה קולטון, מתוך "גלגוליו של מעיל" מאת קדיה מולודובסקי.
.
- המגילה
על הכריכה, תמונה קבוצתית מאחורי סרט מדידה מגולגל שנפרש למגילה עם שם הספר.
הסרט הוא התמצית הפיוטית של הסיפור. יש בו גם חייטות וגם מדידה, כלומר גדילה, וגם גלגול במובן מטמורפוזה, מסרט מדידה למגילה.
גם הטקסט בדף השער שומר על הפיתול המגילתי:
ובאיור הפותח, שוב תמונה קבוצתית, הפעם על גליל אריג שנפרם. עוד סוג של מימוש המטפורה, זה "סיפור בדים" שנגולל פה, אומרת המאיירת, פשוטו כמשמעו, וגם במובן בידיון.

איור, בתיה קולטון, מתוך "גלגוליו של מעיל" מאת קדיה מולודובסקי.
*
- העז
זוכרים את הסיפור על היהודי העני שמתלונן לפני הרב על הצפיפות הבלתי נסבלת בביתו? הרב מייעץ לו להכניס לשם גם את העז, וכשהוא חוזר ומתלונן שהעצה לא עזרה, הוא מתבקש להוציא את העז וחווה רווחה ושמחה.
גם קולטון כמו הרב, מוסיפה עז למשפחה המצטופפת בלאו הכי, אבל בשונה מן הסיפור היהודי היא לא מעלה בדעתה להוציא אותה. קולטון, לפחות בספר זה, היא מאיירת-במאית. ולָעֵז בזקָנה הצחור ועיניה הבולטות, בקצה אפה הוורדרד וחיוכה הספק-תם-ספק-אירוני, יש תפקיד משלה בסלפסטיק המלודרמטי של האיורים.

איור, בתיה קולטון, מתוך "גלגוליו של מעיל" מאת קדיה מולודובסקי. קולטון הופכת את השיר לתיאטרון.
בתמונת הכריכה (הראשונה בפוסט) החייט ספק מראה את המעיל, ספק מניף אותו בגאווה של מטאדור מול כל החבורה, ובייחוד מול העז, התחליף הביתי הקומי לשור מן הזירה. והיא אמנם תיהפך לשור זועם אחרי שהמעיל ישוסע.

השור הזועם. איור, בתיה קולטון, מתוך "גלגוליו של מעיל" מאת קדיה מולודובסקי.
אבל מה בעצם העלה את העז באוב של קולטון? אולי הגדי בתחילת השיר. "כאן המעשה נפתח –/ לא בגדי לבן וצח", כתבה קדיה (כלומר אלתרמן, אבל לא ניכנס לזה עכשיו; למי שרוצה, כאן יש טעימות משלושה תרגומים). קדיה חשבה מן הסתם על הגדי משירי הערש היהודיים; רגע קודם הוזכר "תינוק בעריסה" והיא ממהרת להבטיח לקוראים, שלא שיר ערש בידה, להפך!
אצל קולטון אין חשש לשיר ערש. העז היא בת לוויתו של האב. הוא משוחח איתה בזמן שהוא גוזר. "לא בגדי לבן וצח," כלומר, לא סיפור מעולמך, הוא אומר לה, אלא מעולמי שלי.

החייט והעז. איור, בתיה קולטון, מתוך "גלגוליו של מעיל" מאת קדיה מולודובסקי.
חלק גדול מן ההנאה נגרם על ידי על ידי הפרשנות הקונקרטית עד אבסורד של בתיה לטקסט (כמו "המחשה", רק בחֶזקה). כשקדיה שמה בפי האב את הזעקה, "האזיני ארץ ארץ" בתיה מציירת אותו שרוע על גחונו ומדבר ישר לארץ.
כבר אמרתי שזה ספר מאד מצחיק?

איור, בתיה קולטון, מתוך "גלגוליו של מעיל" מאת קדיה מולודובסקי.
ואפשר להכביר דוגמאות: אם המעיל לוחץ במותן סימן שגדליהו-קוטן הוא זללן (מה שנקרא בידיש פרעסער). כששמריהו-לייזר מרים ידיים ו"נתפקעו השרווליים," הוא לא סתם מרים אותן, זה חלק ממשחק ההנדס אפ. וכן הלאה.

איור, בתיה קולטון, מתוך "גלגוליו של מעיל" מאת קדיה מולודובסקי. בהמשך לפתגם היידי, כשאלוהים רוצה, אפילו מטאטא יורה.
*
- עיירה יהודית
די להציץ בהקדשה, "לאמא מלכה ואבא קלמן מבתיה", כדי להבין כמה קולטון מחוברת לעיירה. (פעם מנתה באוזני את שמות הילדות החביבים עליה: אנדה, פניה וקדיה). העיירה נוכחת בצבעוניות המעט קודרת של האיורים ובפרטים הזרועים בתוכם: אם זה המטאטא-רובה מן הפתגם היידי שהונצח בשירו של איציק מאנגר, "ברצות אלוהים אפילו מטאטא יורה", או בעלי חיים כמו עז ואווזים (שהחזירו אותי לילדה אילת). או החביות עם הילדים שהחזירו אותי לשיר אחר של קדיה, "מעשה בחבית", על חבית שמשמשת מקלט ומחבוא לכל ילדי החצר.

איור, תרצה טנאי. "רוצה אילת עם האווזים לנדוד,/ עד שהיום יחשיך מאד מאד" (ומי יודע אם ה"תלתלים כאש" לא זלגו מן הילדה אילת אל יחיאל פרץ).

משמאל, איור, בתיה קולטון, מתוך "גלגוליו של מעיל" מאת קדיה מולודובסקי. מימין, איור לעליבבא וארבעים השודדים 1913
ובו בזמן קושרת שורת החביות גם בין הילדים לשודדים מסיפור עליבבא. מי יודע מה יעוללו ל"זהב הפרוויים" של המעיל. בצד העיירה היהודית, מוצפנים בדי-אן-איי של האיורים ריבוא ספרי ילדים. טביעות אצבעותיהם של תעלולני העבר, מטיל אולנשפיל ועד מקס ומוריץ, נמצאות בכל מקום.

למעלה, וילהלם בוש, מקס ומוריץ 1865(פרט). למטה, בתיה קולטון, גלגוליו של מעיל (פרט)
והנה עוד קונקרטיזציה מלבבת עד כדי מימוש המטפורה. "הבטנה, הוי, מתעופפת!" פשוטו כמשמעו. (גם פה חלפו בשמי-ראשי אווזים אחרים, ממקס ומוריץ ועד לברון מינכהאוזן).

איור, בתיה קולטון, מתוך "גלגוליו של מעיל" מאת קדיה מולודובסקי.
*
- ריאליזם ומשחק
בחישוב זריז עברו חמש עשרה שנה מרגע שהמעיל נמסר לגדליהו ועד שנפל לידיו של יחיאל-פרץ. אם בתיה היתה דבקה במציאות, הילדים היו גדלים ללא הכר, בגדיהם היו מתחלפים באופן מבלבל (או אפילו עוברים מילד לילד וגונבים את ההצגה מן המעיל). מזל ש"גלגוליו של מעיל" נהנה מאזרחות כפולה; אף שנולד בעולם המציאותי של העיירה, הוא שייך למסורת העתיקה של שירי המשחק מסוג חד גדיא, ורבים משירי אמא אווזה. מדובר במין "שיר צביר" בתשליל: אם שיר צביר קלסי צובר משהו בכל בית, וכאן נגרע משהו מן המעיל עד שנשארים רק חורים.
כדי לשמור על חדוות המשחק קולטון לא משנה את הילדים. כמו דמויות שמצוירות על קלפים הם רק נערכים כל פעם באופן חדש.
כולם? לא. התינוק דווקא גדל. לא בחמש עשרה שנה אולי, ועדיין; התינוק מספק את מרכיב הגדילה, והקורא הוא שאמור להחיל אותו על שאר הדמויות. זה תחביר איורי שבור, חשוף, פתוח לקורא, ומכיוון שמולדובסקי השתייכה לזרם המודרניסטי בשירת היידיש (בצד משוררים נפלאים כמו יעקב גלאטשטיין, משה-לייב הלפרן ואפילו איציק מאנגר שרקד על שתי החתונות) היא היתה מתענגת מן הסתם, על הבחירה האיורית.

התינוק דווקא גדל. איור, בתיה קולטון, מתוך "גלגוליו של מעיל" מאת קדיה מולודובסקי.
*
- יחיאל-פרץ

כרית הסיכות של הילד במערכה הראשונה (שפוזל אל אביו באופן חשוד), יורה כמו האקדח של צ'כוב במערכה של יחיאל פרץ. איור, בתיה קולטון, מתוך "גלגוליו של מעיל" מאת קדיה מולודובסקי.
וזה מוביל אותנו ליחיאל-פרץ שכשמו כן הוא, פורץ גדרות וגבולות, כולל מסגרות הקומיקס שנעלמות ברגע שהוא מקבל את הבמה.

איור, בתיה קולטון, מתוך "גלגוליו של מעיל" מאת קדיה מולודובסקי. (המעיל עצמו נראה מזועזע ממה שקורה לו)
.
פרץ של קולטון מזיק למעיל עוד לפני שהוא עובר אליו באופן רשמי. הוא אחראי לפקיעת השרוולים ולאובדן הכיסים, אבל רק כשהמעיל מגיע לידיו מתחילה החגיגה האמיתית; אצל קולטון הוא לא סתם תולש את השוליים, הם משמשים כשמלה ונתלשים תוך כדי ריקוד, ומתגלגלים עד מהרה בצעיף של כלב. והוא לא סתם נוקב חור בברך, הוא גוזר ממנה רטייה של פירט. הבגד עצמו נראה מזועזע ממה שקורה לו, אלא שפרץ הוא לא סתם ונדליסט חסר מורא, אלא גם ממשיכו של אביו החייט. לא בכדי הוא מחזיר את המעיל לאימום כדי לגזור אותו מחדש. אלא שהבגד העכשווי, שלא לומר העתידני, שהוא מעצב, כולו חורים וקרעים. לא רק שהוא לא מנסה להסוות את הקרע והחסך, הוא בוחר להחצין אותם ולשחק בהם. כמו אמני המודרניזם הוא קורא תגר על נורמות וצורות שהתיישנו; כמו הדאדאיסטים הוא מכתיר את העז ומערער על הסדר הקיים, הוא מזדהה עם השבר של הקוביזם והקולאז', וחי את האלימות והתנועה המתמדת של הפוטוריזם. פרץ הוא ילד-מודרניסט שמשקף מציאות חשופה, סימולטנית וקקפונית, אבל מלאה שמחת חיים, בזכות האהבה של קדיה מולודובסקי.

עיצוב ויקטור ורולף (מתוך הפוסט הזה)
בדרך כלל לוקח זמן עד שיצירה כלשהי הופכת לקלסיקה.
אני מהמרת על האיורים של בתיה קולטון ל"גלגוליו של מעיל".
*
עוד קדיה מולודובסקי: על הילדה אילת, וגם – בדיוק כפי שזכרתי
עוד בתיה קולטון: על המסע אל האי אולי ויש גם ההמשך. וגם קולטון וביאליק והילדות שלי
עוד מספריית נח (המעולה) על מר גוזמאי וירמי פינקוס
עוד גזירות ושברים
*
והיישר מספריית גן לוינסקי:
חברות/ים ושותפות/ים יקרות שלום,
בסוף השבוע האחרון של חודש דצמבר תיערך תערוכת המכירה השישית למען ספריית גן לוינסקי. התערוכה תימשך יומיים בלבד ותתקיים השנה ב- 30-31.12 במתחם סוקה (מכון שפילמן לשעבר, קרית המלאכה).
בתערוכה יימכרו עבודות של למעלה ממאה חמישים אמנים, במחיר אחיד של 1500 ₪ לעבודה.
אנו מקוות שגם השנה תזכה תערוכת המכירה להיענות מרבית ותאפשר לנו שנה נוספת של פעילות.
בין האמנים המציגים: ציבי גבע, דגנית ברסט, גלעד רטמן, גבי קליזמר, עילית אזולאי, דוד עדיקא, יאיר ברק, בועז אהרונוביץ, לארי אברמסון, זויה צ'רקסקי, אוהד מטלון, דנה יואלי, נטליה זורבובה, טליה קינן, שחר יהלום, מתן בן טולילה, מארק יאשאייב, שחר גולן סריג, טליה רז, נורית ירדן, יונתן גולדמן, ליהי תורג'מן, יונתן אולמן, אביטל כנעני, שירה גלזרמן, Know Hope, הילה בן ארי, אורלי סבר, זוהר גוטסמן, חיימי פניכל, יעל בלבן, מיכל בראור, חניתה אילן ועוד רבים וטובים.
ההכנסות הכספיות מארבעת התערוכות הקודמות היו מקור המימון המרכזי לפעילות הספרייה ולמגוון הפעילויות שמתרחשות היום במסגרת הארגון – חוגים ופעילויות העשרה לילדים/ות, מרכזי למידה, קבוצות העצמה לבני/ות נוער, אוניברסיטה קהילתית המציעה קורסי הכשרה למבוגרים/ות, מרכז לתרבות ואמנות, קולקטיב תפירה לנשים ועוד. ספריית גן לוינסקי הוקמה מתוך אמונה שחינוך ותרבות מהוות זכויות אדם בסיסיות שיש ביכולתן להוות גשר בין קהילות ואמצעי לקידום שינוי חברתי ארוך טווח.
אשמח אם תוכלו להפיץ את ההזמנה למכרים/ות וחברים/ות.
לאיבנט בפייסבוק בו יתפרסמו בקרוב דימויים של העבודות-
https://www.facebook.com/events/1379007762143753/
מקווה לראותכן/ם בתערוכה,
דפנה ליכטמן
מרית, תמונת העיצוב של ויקטור ורולף נותנת עקיצה רצינית לכל הפוסט הזה:)
פרץ, בהיותו ארכיפנקו, מאפשר לחורים להיות מלאי תוכן שאפשר אפילו לחלק אותו לכל מי שעומד יפה בתור. ואחרי פרץ אין שום ילד שיגיד פרץ עירום.
או ערום. ומי כמו פרץ זקוק לחור כדי להתפרץ.
איריסיה, נראה אותך מתאפקת! ובכלל, פתאום נראה לי שחצי עיר האושר זה בגדים חתוכים או כמעט לא קיימים. לא רק יוקו אונו, מסינדי שרמן הצעירה http://wp.me/pSKif-kJt ועד בת האיכר החכמה שלובשת רשת דייגים כדי להיות לא לבושה ולא עירומה…
רג'ולי, יש קטע כזה בצוללת צהובה שהם מגיעים לים החורים (עגולים כאלה ושחורים), ואני לא זוכרת מי מהם, מקלף חור כזה ומכניס לכיס ומכריז שיש לו חור בכיס 🙂
תענוג. תודה.
לא זוכר. אראה. יש את זה כאן http://ffilms.org/yellow-submarine-1968/.
פרץ מקבל מקדיה הכי הרבה כבוד – 39 שורות מתוך 100, וגם בפרק שלו היא מביאה את פרשת האזינו, המפרטת את מחזוריות ההישרדות של העם היהודי (זה אני יודע מוויקיפדיה), בהיפוך – האזיני ארץ, במקום שמים. צ'יקאVה, כמו שאומרים בפולנית – מענין.
סצנת ההשתטחות של האבא על הרצפה מזכירה את סצנות ההשתטחות עם ההגעה לארץ המובטחת, ובצרוף פרשת האזינו שמכוונת אל הארץ, זה נתינת כוח מאגי לארץ או אפילו האנשתה, וזה ניצב כנגד החמרת חלל החור. אפילו העז שם מבואסת (בפעם היחידה במחזה הזה?). ושמריהו משום מה מזכיר לי בצורת הראש שלו את באט-הד.
תודה לך, תימורה.
רג'ולי, תודה על הלינק לצוללת, מיד הועבר למועדפים. באשר לעז המבואסת, דיברתי קצת עם בתיה. בשבילה העז היא החיה של האב, כמו שהכלב הוא החיה של פרץ (כמעט כמו הדמונים ב"חומריו האפלים"), אין פלא שהיא מבואסת ממה שפרץ עולל למעיל. התחלתי לדבר עם בתיה על הספר, והפסקתי ברגע שהבנתי שמה שהיא שמה בו קצת שונה ממה שאני רואה, ולא רציתי לכתוב מעיניה, אלא מעיני. אלא שגם מזה אני לא לגמרי מרוצה. כל איור מכיל עולם ומלואו אבל במינונים הומואופטיים כמעט. למנות אותם זה אינסופי ומייבש, ולגמרי בלי – אי אפשר, ובאמצע, נו, זה אף פעם לא מספק…
זה באמת תענוג גדול להיזכר בזהב הפרוויים. והאיורים של בתיה מפתיעים ומצחיקים גם מבחינת הסביבה המתוארת של המשפחה היהודית גלותית – שהבית שלהם ממש לא נראה בית בעיירה יהודית, אלא דירה או בית מרווחים ומודרנים. הם מפתיעים גם ברעננות ובמצב רוח הטוב שלהם למרות הצבעוניות האפרורית. בשבילי זה גם להיזכר בתקופה שהייתי מדגמן לציור וצילום. היו ליינים של סשנים שבהם אחד הנושאים שגלגלתי היה האבולוציה (הגלגול) של הבגד. היו חתיכות לבוש שעם הזמן לא נותרו בהם אלא חללים פעורים עם קצת רקמות חיבור. זו אולי לא הדוגמא הכי טובה, אבל היחידה שמצאתי שאפשר להעביר לכאן:

והאמת היא שגם ככה (בהתנהלות האנציקלופדית שלי) שום חור מול חור לא מאיים עלי בפיטורין.
מרית יקרה, לא הבנתי למה "מי שזוכר בעל פה מוזמן לדלג על המילים", המילים נפלאות, העברית מעיפה גבוה לעננים, בעיקר את מי שכמוני זוכר (כבר חמישים שנה) בעל פה את התרגום האלתרמני על כל פניניו. תודה לך על פוסט יפה זה.
ורד
רג'ולי, איזה יופי של תמונה, כמעט פייר וז'יל עם איזו קדרות של העיירה והמוות שמסתננת לכל מה שחוני עשה (כתוב עליה למטה שחוני צילם, ואני שמחה שהבאת גם אותו).
ורד, תודה רבה. ואת צודקת כמובן. נפלה עלי אימת הפוסטים הארוכים. כמו שסבא שלי (שנהג לדבר על עצמו בגוף שלישי), היה אומר: סבא שונא להטריח!
תודה מרית, יש עוד מליון כאלה, לא רק של חוני. אשמח להראות לך.
ותודה מאוד מעוד מהוד על התזכורת לעוף לצוללת צהובה. אז https://www.dropbox.com/s/ykvbnf40bryuxjv/to%20be%20specific.jpg?dl=0


אחרי שהם גומרים את LitSwD ומנסים לברר איפה הים של החורים, שמסתבר אח"כ שהוא הים של הלשונות הנופלים על לשונות, עיטוש מעיף אותם לחור שחור, שבתוכו זה הים של החורים, שכמו בכל חור שחור טוב, בין יתר מה שאין לו, אין לו למטה ואין לו למעלה, שאת זה החורים השחורים למדור מאשר (escher):
ואפילו יש שם לתפארת הקדיה מולו וגו' חור מול חור:
אח"כ אפשר להתחיל לשים לב איך האצבע של Dick Van Dyke מכוונת בדיוק לחור השחור של הפה של מיסטר בנקס בדיוק כשהיא לוחצת על האף של הבנקאי שמאחוריה. ואם זה לא מזכיר את האצבע של הנס ההולנדי המיועדת לחור שבסכר, אז אני או קוגלאגער או צנצנת.
אה, מרית, ושכחתי להגיד שהקדרות של העיירה והמוות שמסתננת בתמונה של חוני היא מצדה מכיוון מערבה לה.
רג'ולי, לפעמים אתה נעלם לי במנהרות שלך. ואת התמונות אשמח לראות כשירווח קצת.
מרית, עד כדי כך? לא במנהרות צריך לחפש אותי. הרימי ראש – אני בשמיים עם דיימונדס.
מרית, עד כדי כך? לא במנהרות צריך לחפש אותי. אני בשמיים עם דיימונדס.
כמובן. עכשיו אני רואה 🙂
[…] זהב " איירתי את השיר "גלגולו של מעיל" מאת קדיה מולודבסקי, ובימים אלה ממש יצא השיר כספר […]