"לצד אירועי הבלט הגרנדיוזים מתקיים אירוע אינטימי, לכאורה איזוטרי, שחשיבותו לא פחות גדולה, ושהוא לא פחות חיוני ומרכזי לחיי המחול כאן." כתב חזי לסקלי אי אז, כשפסטיבל "ריקודי חדר" רק התחיל. היום בשנה העשרים ושבע לקיומו זה נכון מתמיד.
מרס קנינגהם אמר פעם שהגיע הזמן שהרקדנים ילמדו לרקוד על רגליהם במקום על המוסיקה, והתכוון שכל מרכיב במופע, עיצוב, סאונד, תנועה וכיו"ב, צריך להיות עצמאי. ואילו "ריקודי חדר" נוטים להרחיק עוד צעד ולוותר על המרכיבים האחרים. כתבתי "נוטים" כי אין גליוטינות ותנאים מוקדמים; פסטיבל "ריקודי חדר" זה לא על פנאטיות אלא על מעט שמחזיק מרובה. והוויתור הוא תופעת לוואי של האינטימיות, של הדגש על הרקדן היוצר והמתבונן ביצירתו בו בזמן.
ארבע העבודות שהכי אהבתי השנה היו שונות זו מזו בשפתן האמנותית, אבל בכולן היה משהו חשוף ומופשט, חף ממימטיות ומסנטימנטליות, צֳרי (במובן מרפא) לנזקי הקשב המפוצל והסיפוקים המיידיים.
*
Figures#2 (שם זמני), טליה דה פריס וג'והן נוהלס
Figures#2 הוא ריקוד זוגי שמשתהה בתנועות ביניים ומעבר בין פעולות יומיומיות, מחוות לא נחשבות ולא מודעות ולפיכך גם לא נגועות ואוצרות איזו אותנטיות וטריות. למשל? היערכות של הגוף לכריעה או לקימה ממנה: הידיים שתומכות, סדר הברכיים הנוגעות ברצפה והניתקות ממנה. או קיפול של מגבת גדולה. דה פריס ונוהלס לא מתעניינים בסיבות לכריעה. הם לא מתעניינים בתכליתו הגלויה של הקיפול, אלא בהתארגנות האגבית שמקדימה אותו, באצבעות שמחליקות למקומן ותוך כדי כך מותחות מעט את הבד. הם משתהים ומתבוננים ברגע שמוביל לפרישת הבד, באמצע הזה שמנותק מכל לפני ואחרי, רצף של כלום שנוהלס חוזר עליו שוב ושוב בסבלנות, בעקשנות עדינה, והתנועה מגיחה אט אט מתוך התת מודע התנועתי וסופחת עומק, רגש בלי שומן סנטימנטלי, ואפילו פיוט במינון זעיר הומואופתי, כמו בציורים של אגנס מרטין למשל.

אגנס מרטין, I love-life

אגנס מרטין, עמודים

אגנס מרטין, אור כוכבים
ההתעסקות של נוהלס במגבת הופכת לתקיעות קטנה יומיומית, שיבוש קטנטן שרומז על שיבוש אחר שאין לו צורה ברורה. הירידה של טליה דה פריס לברכיים ובחזרה נותנת תחושה של גישוש, חיפוש אחרי מה שכבר איננו (משהו מקביל לכאבי פנטום), של היצמדות לאיזה זיכרון. הביצוע של שניהם מדויק ונוכח. גם כשהם רחוקים וגם כשהם קרובים וכמעט מתרפקים זה על זה, רק רווח דק מפריד.
חשבתי על ז'אן דילמן, הסרט המרעיש של שנטל אקרמן שכבר הוזכר פה יותר מפעם אחת. חייה של גיבורת הסרט, עקרת בית בלגית המשלימה את הכנסתה בזנות, הם רצף סיזיפי וכמעט אילם של פעולות. כל המידע נמצא בעיצוב הפלסטי (המושלם התפאורתי והדחוס כמו בתי בובות) ובכוריאוגרפיה שאקרמן טיפלה בה עד כדי ציון האצבעות שבהן צריכה השחקנית לקחת כלי זה או אחר. ובאמת, בשלב שבו מניחה הגיבורה את קערות הקמח, הביצה והפירורים של השניצלים בסדר משובש, הופכת הסצנה למעיקה ואפלה באופן שקשה להסביר למי שלא צפה בסרט.
אבל בניגוד לז'אן דילמן, דה פריס ונוהלס מודעים וקשובים למה שהם עושים וזה טוען את העבודה באיזה חסד שנעדר מסרטה של אקרמן.
ועוד חשבתי על נאטאלי סארוט, ממבשרות הרומן החדש. ספר המסות שלה אינו נמצא אמנם ברשותי, אבל בציטוטים הפזורים במרשתת מצאתי –
… מעשים זעירים וסמויים, ששום לשון חיצונית אינה עשויה לבטאם, הנחבטים אל שערי התודעה, מתקבצים לקבוצות דחוסות ומגיחים פתאום, מתפרקים בן-רגע, מצטרפים לצירופיהם וחוזרים ומופיעים בלבושם החדש…"
וגם: "כדי ללכוד את רחשושי הנפש, ממליצה סארוט לסופרים בני-זמנה לכתוב 'ספרים על לא-כלום, כמעט ללא נושא … מצומצמים לכדי תנועה צרופה אשר תקרב אותם אל אמנות מופשטת.'"

מתוך ז'אן דילמן, מאת שנטל אקרמן
*
"צופים, המשך" מאת שלי פלמון, בביצוע שלי פלמון ויולי קובבסניאן
כש"צופים, המשך" של שלי פלמון נפתח בדיבור אחרי שתי עבודות שנרקדו בשקט מוחלט, כבשתי דחף להסות אותו. הדממה של "ריקודי חדר" ממכרת (אף שכל שיעול קטן קורע אותה כאילו היתה נייר). אבל הדיבור התגלה כהתחלה נהדרת, מפתיעה וסיבובית: יולי סיפרה שנדרשה לנסוע לירושלים לחזרות עם שלי, והנסיעות האלה הן "התת-כוריאוגרפיה של הריקוד". זה יפה ונכון – לא רק במישור ה"מעשי" שבו הכוריאוגרפיה האמנותית אמנם נסמכת על הכוריאוגרפיה התומכת של המציאות (הנסיעות). המסע מתל אביב לירושלים מוטבע גם במופע עצמו, שעוסק ב"אהבת הארץ", מושג בוער ונפיץ לדעת היוצרת. "צופים, המשך" נע בין נופי ירושלים לתל אביב, בין הסלעים והאש של ירושלים לים של תל אביב, שעורר בא. ד. גורדון (שמכתבו מצוטט במהלך המופע) "חדווה שכמוה לא הרגשתי מעודי, במרחבו האינסופי, בטהרתו השמיימית."
"צופים, המשך" כולל פיסות עיצוב: ארגז קרטון מעוך שהוא גם סלע (לא ארגז שמתחפש לסלע – גם הארגז וגם הסלע מתקיימים בו זמנית באותו אובייקט), ומכנסיים כחולים ענקיים שפלמון ספק לובשת ספק מקננת או נולדת מתוכם. ויש גם רמז לתלבושת: פלמון לובשת חולצה סרוגה בצבעי חרדל וחום, לקובבסניאן חולצה כחולה. ואיכשהו, באופן הכי מופשט הן מייצגות צחיחוּת (ירושלמית) וכְּחול ים (תל אביב). במהלך המופע הן יושבות זו על זו כאילו היו סלעים (בעוד שסלע-הארגז פשוט נישא ממקום למקום). פלמון שרה את ring of fire של ג'וני קאש בתרגומה. היא שרה במתיקות חרישית ובעוצמה ושתיהן רוקדות אש; וכמו שהארגז לא התחפש לסלע, כך הן לא מתחזות לאש או מחקות אותה; הריקוד הנהדר שלהן הוא מעין מסה על צורות ומקצבים של אש, ואיכשהו כמוס בו גם ריקוד אחר של כלות נפש. אחרי האש המופע קצת מסתייד, דועך לסתמיות. ובשורה התחתונה מדובר ביצירה מורכבת ודחוסה, מאופקת ובוערת, מפתיעה, מרגשת ומעוררת מחשבה, שעדיין זקוקה לוויסות.
ring of fire / תרגום שלי פלמון
אהבה היא דבר בוער
והיא הופכת לטבעת אש
האש לופפת, סובבת אותי
אני נפלתי
לתוך האש.נפלתי לתוך טבעת, טבעת אש בוערת
נפלתי מטה מטה והלהבות עלו מעלה,
וזה שורף שורף שורף, האש שורפת,
האש שורפת.

מתוך "צופים, המשך", מאת שלי פלמון (עומדת מלפנים בתוך המכנסיים הענקיים)
*
(גילוי נאות: שלי פלמון ונאוה פרנקל שיצרה את העבודה הבאה היו פעם תלמידות שלי.)
*
I look after מאת ובביצוע נאוה פרנקל
פרנקל לא נכנסה מדלת השחקנים, היא פרצה ממתחת לפסנתר, קראה כתרנגול, נבחה ככלב, פעתה ככבשה. קראה לשמשון מלצר לשאת הספד ומכיוון שלא בא, קראה אותו במקומו ("לזכר אימי שרה ביילא בת שלמה לבית גינזברג אם התשעה, שהיתה משתמשת בביצה אחת לשבת, החלבון לדגים והחלמון להצהיב פני החלה, והיתה משלמת שכר לימוד לכמה מלמדים שבעיר בעד בנים ובנות. ובימים ששכבה על ערש דווי היתה כובשת רחמיה ומשדלתני שאעזבנה ואלך לחדר, ולא בטלה אותי מתלמודי אלא פעם אחת, במותה. ת נ צ ב ה"), שיחקה, נשאה הרצאה קצרה מלווה בהדגמות על חוסר התודעה וההווה התמידי של הפרפורמר בעבודתה, והסתלקה מן הדלת הראשית כרוח סערה לפני שסיימה את המופע.
כבר כתבתי פעם על האפקט המיוחד והמשחרר של הפורמליזם (אמנות שמתמקדת בצורה) של נאוה פרנקל, שהוא "על גבול הרוחני בשביל אדם א-רוחְני כמוני", ועל אחת כמה וכמה ב I look after שלא רק חובר על ידי פרנקל אלא גם נרקד על ידה. גם המבצעים הנאמנים ביותר של פרנקל לא דוברים את השפה ברמה של שפת אם כמוה. זה אושר גדול, במיוחד בשבילי, לראות אדם באלמנט שלו, משוחרר ומלא עוצמה, לא מעוקם ולא משוייף לשום כיוון. ביקום החילופי של I look after הנונסנס הוא אמצעי התבוננות ומחשבה, או להפך. והשחרור של פרנקל מקרב אותה לאידאל שמבקש היינריך פון קלייסט ב"על תיאטרון המריונטות", לאותו חן טבעי שהמודעות העצמית קלקלה ואולי אפשר להשלים מעגל ולשוב ולזכות בו דרך היידע והחשיבה.
*
"ביולוגיה אישית" חיבור וביצוע עמוס חץ
עמוס חץ הוא המייסד והמנהל האמנותי של ריקודי חדר (לניהול האמנותי שותפה בשנים האחרונות גם ליאור אביצור). בתוכנייה הוא מגדיר את עצמו "רקדן, מחבר ריקודים ומורה" אבל בשבילי הוא יהיה תמיד גם מאייר, בזכות איוריו ל"הזמיר" של אנדרסן בתרגום (שפתיים-ישק) של נתן אלתרמן. על האיורים הנפלאים האלה שהם כמו מסה על תורת הקומפוזיציה, אכתוב בפעם אחרת. היום אני במחול.

מתוך "הזמיר" מאת הנס כריסטיאן אנדרסן, אייר עמוס חץ
ככלל אני לא רגישה במיוחד לביצוע. בתשעה מקרים מתוך עשרה למשל, אני מעדיפה רפרודוקציה בספר אמנות על צפייה בתמונה מקורית. התבנית היא אותה תבנית, והנוחות של תנאי הצפייה, הפרטיות והזמינות, מנצחות את חד פעמיותו של הביצוע. את מה שחסר אני משלימה (לתחושתי) בדמיוני. עמוס חץ לעומת זאת נמצא בקוטב ההפוך, שבו רפרודוקציה ומקור הן שתי יצירות שונות ואי אפשר לגזור מאחת על השנייה.
ואותו דבר במחול; כאמן ביצוע יש לו גישה לדברים שנסתרים ואפילו חסומים בפני. חסומים, כי בכוונה או לא בכוונה, אמני הביצוע נוטים להזניח את הצורה. ובלי צורה, בלי השניוּת והמתח שהיא מביאה – אני לא משחקת. עמוס חץ נטוע בשני העולמות באותה מידה. הקומפוזיציה הפלסטית שלו מייצרת סביבה בטוחה שבה אני יכולה להתוודע לעולם הביצוע.
זאת ועוד: הצורה אצל עמוס חץ היא לא התכלית אלא הכלי שמחזיק ואוצר את השפע של התודעה. וב"ביולוגיה אישית" זה אפילו גלוי יותר, כי ראשיתה של היצירה בשרבוטים שרשם עמוס מדי יום במשך שנים, מעין יומן מופשט של תחושות, עקבות של הוויה משתנה. מקצת מן הרישומים האלה סודרו ברצף שהפך לפרטיטורה הפיוטית של "ביולוגיה אישית". התחושות התגלגלו ברישומים וחזרו והתגלגלו בריקוד, כשגלגולן הבא מתקיים כמובן בדמיונו ובזכרונו של כל צופה.
"ביולוגיה אישית" של עמוס חץ היא ריקוד נטו, ללא אביזרים ותפאורות, ללא מוסיקה – הסאונד היחיד היה חריקת קרשי הרצפה שהרעישו במיוחד תחת רגליו – ללא תלבושת. (כשתהיתי על הסתמיות של התלבושת יחסית לבחירות קודמות, התברר שהוא פשוט לא השיג את דוגמת ההסוואה הספיציפית שרצה, והוא עוד ימצא אותה. ואולי זה רק הסבר חלקי; אולי המקור הפלסטי נגס בפלסטיות של הריקוד, אולי עיקר המאמץ הושקע בלחזור ולחלץ תחושות מן הרישומים, ואפילו לשחזר את חוויית הרישום עצמה, את תנופת הזרועות).
ובחזרה לביצוע: עמוס חץ הוא בן שמונים ושתיים. גם כשהוא עוצר לכאורה, התנועה לא נפסקת ולכן היא גם לא מתחדשת, היא כל הזמן חיה ונמשכת. בריקוד שלו הגוף הוא המימוש של הרוח. אי אפשר לרקוד כך בגיל צעיר.
כשצפיתי בביצוע נזכרתי באויגן הריגל, הפרופסור הגרמני שנסע ליפן ללמוד ירייה בקשת כדי להבין מה זה זן, וכתב על כך ספר מלבב שאבד לי ולכן איני יכולה לצטט את הקטע שרציתי, ושבו אם אני זוכרת נכון, כשהירייה הנכונה סוף סוף מתרחשת, המורה מסביר ש"זה" (ולא האדם) ירה (ובמקרה הנוכחי הרגשתי ש"זה" רקד).
ובכל זאת גם ציטוט מתוך ההקדמה של חוקר הזן סוזוקי, שמצאתי במרשתת:
לשליטה מלאה בירייה בקשת אין די במיומנות טכנית. אדם חייב להתעלות על הטכניקה, עד שתהיה יכולתו "אמנות ללא-אמנות" הצומחת מתת-המודע. בהקשר של הירייה בקשת פירוש הדבר, שהיורה והמטרה אינם נפרדים עוד, אלא מציאות אחת."
*
עוד מחול ישראלי עכשווי
פוסט שמתחיל מתחת לפני הים ומסתיים בדם על הידיים – על פסטיבל צוללן 2015
ואולי יש פה משהו שאני מפספסת? על לילך ליבנה בהרמת מסך 2015
על "שעה עם אוכלי כל" של נבו רומנו ושני גרנות
פעמיים "דירת שני חדרים" (ניב שינפלד ואורן לאור)
קשה לי עם מילים כמו טוהר או אותנטיות – על "אוהבים אש" של יסמין גודר
על "אבק" של ענבל פינטו ואבשלום פולק
הבדיחה היתה עלי – על "הגבעה" של רועי אסף
ועוד
1. אבל המילה 'רוח' עדיין מסרבת להפוך משם עצם לשם תואר, כי תארים אפשר לחלק בשפע, כמו בכל המדינות המלוכניות של אירופה בימי הביניים, אבל עצמים, עצמים ממש……!
2. ….ואני חושב שיש חוק מתמטי לעלילה של ספר – זמן הקריאה צריך להיות ביחס הפוך לזמן שבו העלילה מתרחשת, ותמיד פחות ממנו (בטלנובלות היחס הוא תמיד הפוך, לכיוון השני) טוב, לא שיש לי באמת חוק כזה, אבל… לפעמים 🙂
3. ואם כבר ring of fire של ג'וני קאש (שאני מאוד אוהב), הנה שר הטבעות בעצמו (האין זו פרשנות מסוימת….? 🙂 ) :
״אני מעדיפה רפרודוקציה בספר אמנות על צפייה בתמונה מקורית״
משפט מפתח להבנת עיר האושר…
חציץ, בעניין הרוח תמיד הסכמתי איתך, אבל פעם ביום חורף כה רוחני שהפך את מטרייתי וכה גשמי שנרטבתי לגמרי, הבנתי שאפשר. ובכלל, ברעש הפנימי שבו אני חיה עכשיו ריקודי חדר היו הכמוסה הנכונה. (ובאשר ל2, האם זו נזיפה על אורך הפוסט?)
חולי, המממ… זה לא נשמע כל כך טוב 🙂
ותמיד כל כך דליל פה כשאני כותבת על מחול, ההד חוזר מהקירות.
חשבתי שזה אולי לא יישמע טוב… אבל התכוונתי שזה יישמע טוב…
את כותבת הרבה (ומעולה) על הקונספטואלי שבאומנות, ואולי פחות על החוויה החושית…
******
אני חושב שכולם בפייסבוק או שמחכים לתגובה של לילך ליבנה…
🙂
מרית, בעניין הרוח, אני מקשיב לה עכשיו סוערת בחוץ, היא גם מאיימת וגם נפלאה. אני רק תוהה כיצד זה דווקא התנועות שפועלות בשם הרוחניות הן בלא מעט מקרים גם צרות מוחין וגם מצליחות לגרום כל כך הרבה סבל וצער גופניים 🙂
ובעניין 2, לא!….. זו היתה תגובה לדברים שאמרה נטלי סארוט….הפוסט מרתק, על הדילול ההומיאופתי , למשל, על שנטל אקרמן, על התיאור היפה ומעורר המחשבה של עמוס חץ (שם המשפחה שלו מבליח בעל כורחו, בין השאר באיורים שלו)
ומה שאמר חולי נורא מעניין, ומתקשר לי לפתיחות של עיר האושר, לחילוניות ולדמוקרטיות שלה (סליחה על כל כך הרבה שמות גנאי.)
חולי וחציק, תודה לשניכם!
חולי, נכון, אבל לא רק על הקונספטואלי, גם על התבנית. בשביל הרנטגן של התבנית החוויה החושית שקופה. וגם אני מחכה ללילך…
חציק, בעניין הרוח – שכחת להזכיר גם את התְפּלתה בחסות העידן החדש.
ובאשר לספרות – אני לא חושבת שיש מתימטיקת-על, כל אחד גוזר את שלו לשמחתי, זה סוג של פארק שעשועים, הזכות להתנסות במתמטיקה הפוכה משלך. הבעיה מתחילה כשסופר מנסה להחיל את שלו על כל האחרים. במשך שנים הייתי זרה לנאטאלי סארוט ועכשיו היא פתאום מעניינת אותי. קניתי את ספר זכרונות הילדות שלה, זה יהיה המבחן.
ובאשר לחילוניות ולדמוקרטיה, מצחיק, אבל כשכתבתי את המילים שחולי דלה ברגישות רבה מכל הטקסט הרגשתי שאני מוותרת באופן רשמי ומשחרר על תואר אצולה.
ובאשר לשמות הגנאי, גם בית החולים למילים שהקים אהרון קליינפלד בהשרא ד"ר שוויצר לא יעזור.
"חבוש בכובע שעם של רופא קולוניאלי, פלגי זיעה זורמים ממצחו, הוא מטפל בחולות אקראיות המתדפקות על דלתו ובאֵלה שהוא "דולה בזינוק מתוך הזרם העצום, האינסופי" (279). למשל אותן מילים "פיוטיות" שנגרפו במצעד הפזמונים: "געגועים", "נדודים", "עגור", "יהלום", "עטרת", "סתיו", "בדידות", "צעיף סגול", "איילת אהבים", "ירושלים" ו"זהב".
ראשית הוא מטהר כל מילה בטקס מאגי שכולל את הגייתה מן הסוף להתחלה שבע פעמים בפה סגור, כדי להגן עליה מזוהמות העולם שבחוץ. ואחרי שהוא מפשיט את החולָה ושוטף ממנה את האבק והזיעה ומסיר את הקרומים הממושמשים ואת הצלילים החורקים, הוא מכניס אותה לבידוד. אסור לו לומר אותה בקול שבעה ימים "עד שתיטהר לגמרי, תהיה כולה שלו, תהיה פרטית." [מתוך "כשדויד גרוסמן פגש את ויטו אקונצ'י"]
מרית, אילו היו קוראים לי אהרן קליינפלד היית מתיחסת ביתר הערכה לחוק המתימטי שלי!…..
🙂
גם כשאני אומר 'חוק' אני מתכוון לחוק אישי מאוד, בשום אופן לא מסיונרי. אפשר כמובן לחוקק חוק שיקבע שמעתה והלאה יופרו כל החוקים העצמיים, אבל אז נסתבך בכשלים לוגיים (ולהפר אותם בלי חוק חדש זה לא שווה.)
אגב בית החולים למילים – אני חושד שלפעמים אני החולה ולא המילים; שלפעמים אני זה שנאטם והכל ישן לי. בעניין ההתפלה, למשל, כבר חודשים שלא יכולתי לקרוא שום ספר פרוזה, הכל נראה לי תפל נורא, נורא. עד שהגיע "גויה" של ליאון פויכטוונגר ואני שותה אותו לצמאי 🙂 (וכמה נורא שמבחינה דתית ופוליטית, ספר שנכתב לפני מאה שנה על מאורעות שאירעו לפני מאתיים שנה, עדיין רלוונטי להפליא..)
חצי קוף וחצי צדי ומרית היקרים…
הרבה זמן אני מחפש הזדמנות להעלות כאן כמה וידאיואים של כמה אמנים אוסטריים.
והנה ההזדמנות בהקשר של בית החולים:
זו יצירה מוזיקלית של גרהרד ריהם.
ביוטיוב יש תרגום לאנגלית של הטקסט שלא ממש חשוב…
מדובר על ידיעה בחדשות לגבי הנשיקה הארוכה ביותר…
או היצירה הזו:
או זו שנראה לי ששועי יאהב:
וזה האתר של זה שעשה את הסרטים:
http://www.hubert-sielecki.at/hubert/kurzbio.html
ועונה לשם:
hubert sielecki
מרית, שכחתי לענות לי על התגובה על השפה העברית אצל הפוררה…
🙂
חציק (זה נשמע יותר שם חיבה מחציץ), מרסל דושאן אמר שהוא סותר את עצמו בכוונה כדי לא להיגרר אחרי טעמו שלו 🙂
חולי, חמודים הרימים, אבל לא הבנתי את הגברת הערומה בסוף המספרים. זה הזכיר לי את העבודה הזאת של מגריט שיום אחד אכתוב עליה.
http://www.musee-magritte-museum.be/Typo3/index.php?id=66
וגם שועי אגב בפייסבוק 🙂
(ועל הפורפרה וכו' דווקא עניתי שאנחנו נשמעים כמו מרגלים שמחליפים הודעות מוצפנות 🙂 )
לגבי הגברת העירומה שבסוף המספרים-
מנגד יש גם אנשים, אני מניח, שלא היו מבינים את כל לובשי המדים שליפני הגברת החסודה….
🙂
התכוונתי לתגובה אחרת ששמתי שם. בקשר לציונות וכו׳.
את מה שהשבת לי כאן ראיתי… 🙂 חן חן…
באמת מזכיר את המגריט שהבאת…
בגוגל טוענים שהיום יום ההולדת של שארל פרו
https://he.wikipedia.org/wiki/שארל_פרו
שקשור במידה מסויימת לעיר האושר….