הפוסט הזה הוא מעין קטלוג לתערוכה וירטואלית שאצרתי: אביגיל שימל מצלמת את דניס סילק.
מומלץ לצפות קודם בתמונות הנהדרות
אביגיל שימל נהייתה צלמת בגלל דניס סילק. אבא שלה היה חבר של דניס. בעצם הם הם היו ארבעה: דניס סילק, הרולד שימל, אריה זקס ויהודה עמיחי. ארבעה משוררים שהיו כל כך מעורבבים זה בזה שקראו לעצמם "המשפחה". יגאל סרנה סיפר על זה קצת. שימל הכירה את דניס מאז שנולדה. רוב התמונות צולמו בזמן ששוטטו ביחד כמו זוג נוודים ארכיטיפי – הזקן בכובע הקש והנערה.
האינטימיות ביניהם מורגשת, כמו גם הקיום המובן מאליו של עולם ה"דברים" כפי שדניס התעקש לקרוא לחפצים, כמו שאחרים קוראים לאסקימואים אינואיטים. חיפצון בשבילו היה סוג של האנשה מזוקקת. "חישבו למשל על הריכוז האצור במברשת נעליים," כתב, "כולה עץ וזיפי שיער נוקשים… אין לה תיק בתחנת המשטרה או בלשכת המס, ויש לה כישרון דרמטי אדיר. יש לה מבט אחד מקוּבּע. זהו מבט החפץ שאינו מוסח ממטרתו, ומבט זה יתפרץ על הבמה." (מתוך "כשאנו המתים נעור" תרגמה עמליה עפרת).
באנתולוגיה מתורגמת משירת נאזים חיכמאת הוא לא בחר בשירי הכלא הנחשבים שלו, אלא בשירי חפצים ואיברים: "שיר המלפפון המופיע על שולחנו ומבשר את האביב כשבחוץ השלג מגיע עד ברכיים, מלפפון צעיר, יבלולי ורענן כמרגנית. או שיר הקלה על ששפמו של סטלין כבר לא טובל במרק שלנו." (כפי שסיפרה עזה צבי).

צילמה אביגיל שימל. דניס סילק מדבר לחפצים כמו פרנציסקוס הקדוש שדרש לציפורים (וגם לסנאים, לחולדות, לקרפדות ולחרקים, דרך אגב).
שימל אומרת שדניס רב עם אִמהּ כי חשב שהעליבה את אחת הבובות. בזמן אחר במקום אחר הוא היה שאמאן. כאן הקצו לו את שמורת הטבע שנקראת אמנות והוא כל הזמן חרג ממנה. וגם את זה רואים בתמונות. רואים את דניס. בלי מסכות. כלומר עם; המסכה על פי דניס, מסלקת מן השחקן את כתם אנושיותו המוחלטת ונותנת לו דריסת רגל בעולם החפצים.
וזה ההישג העצום של שימל. היכולת שלה ל[ה]ראות את דניס; אינטימי, נינוח, משחק, ובו בזמן מורכב וחשוף כמו אצל דיאן ארבוס.
חשבתי הרבה על ארבוס כשהסתכלתי בדניס של שימל; ארבוס תמיד הסתייגה שלא לומר נרתעה מרעיון "הקומפוזיציה". היא הצהירה שאין לה מושג מה זאת קופוזיציה טובה. היא רק מגששת את דרכה למה שמוצא חן בעיניה. היא דיברה גם על rightness לעומת wrongness (מישהו צריך לכתוב פעם על השימוש של ארבוס בשפה, על המנהג שלה לגזור שמות עצם משמות תואר למשל): "לפעמים אני אוהבת את הנכונות ולפעמים את השגיאתיות. וככה גם בקומפוזיציה."
קורה ששימל נענית לפיתויי הקומפוזיציה. התוצאה יפהפייה, עד כדי כך שכללתי אחת בתערוכה על אף האיכות המעט פלקטית מוחצנת. אבל בדרך כלל העין הרגישה והחכמה שלה פועלת מאחורי הקלעים, או אולי כגיס חמישי שתומך בדניס ובאופן הייחודי שבו חווה את עולם החפצים ושיכול בקלות להיתפס כשרירותי ומופרך, ובזכות שימל מתעורר כאן איזה ספק ואפילו תחושה מטרידה, כמו בכל פעם שמתערערים גבולות המציאות.

דניס סילק, צילמה אביגיל שימל. קמטי ההבעה של נעל. "האמת היא שמברשת נעליים או כובע (כמו אצל מגריט למשל), הם בעצם מסיכות." כתב דניס. בצילום של אביגיל שימל, צל העץ על חזהו של דניס מספק גוף צר אלטרנטיבי לראש-נעל, מתווך בעדינות בין החיים האנושיים לחפציים.

דיוויד לינץ' ואיזבלה רוסוליני, צילמה אנני ליבוביץ'. כתבתי פוסט שלם על הדיוקנים ללא פנים של ליבוביץ'. מה ההבדל בין התמונה הנוכית למשל, לזאת שמעליה? על רגל אחת: בצילום של אביגיל שימל יש כאב ומסתורין. אצל ליבוביץ' אין מסתורין, רק פלקט (נהדר) של מסתורין. לדניס אין קשר לפופ ארט. החפצים שלהם זה לא החפצים שלו.

דניס סילק, צילמה אביגיל שימל. דומה לכאורה ושונה לגמרי מהפינה באוש למעלה. דניס זה לא על הפער בין המציאות לפנטזיה או לתדמית. ה"שגיאתיות" גמורה ומוחצנת, אבל כמה העננים מגבים את השיער והסומק של הפנים ומתחרזים איתם. ועוד שורה של דקויות: היחס בין הצ'ופצ'יק של הברט לכף היד הענקית הוא כמו הערה קומית על פרופורציות. והשיח הכהה משמאל שמאפשר את שחור הברט לא כחור בתמונה ולא כמגזרת. וגם הפסים העקומים והמקומטים בחולצה משתפים פעולה עם הטורסו הקרוע, ועוד ועוד.
*
דניס חי על הגבול. באופן הקיומי מטפורי וגם פשוטו כמשמעו. הוא גר בירושלים על הגבול עם ירדן. השירותים שלו היו בחוץ. יום אחד הוא החליט לבנות שירותים צמודים לבית והתברר שהם דורכים על קו ההפרדה. הירדנים הגישו קובלנה לוועידת שביתת הנשק ולבסוף הוחלט להרשות לו להשתמש בשירותים ובלבד שייכנס אליהם מהבית ולא מבחוץ.
מתברר ששירים של דניס סילק נלמדים בבגרות המורחבת בספרות; אחת המורות הציגה אותו בטעות כמשוררת פלשתינאית. וגם זה כמו כל הסיפורים שקשורים לדניס איכשהו מצחיק ומכאיב ומשבש הרככיות וגבולות. אולי דניס סילק הפלשתינאית היא כמו ררוז סלבי, האלטר אגו הנשי של מרסל דושאן. יש זיקה משונה בין סילק לדושאן נביא הרדי מייד. רק שאצל דניס הכל היה קרוב יותר ורגשי. ואני לא מדברת רק על אסלת קו ההפרדה לעומת המשתנה שדושאן הציב במוזיאון. אני מותחת את זה גם להבדל בין האבק שדניס לא הסכים לנקות בטענה שהוא "צריך" אותו (ראו בהקדמה), לאבק ש"אושר" על ידי דושאן כחלק מן "הזכוכית הגדולה" (ראו תמונה).
וזה בדיוק העניין. כי אם דניס היה רק שאמאן שהוטל קדימה במכונת הזמן, היה קל יותר להטמיע אותו ו"להשתמש" בו. אבל בה במידה היה בו צד האוונגרד המנוכר והמחוספס, שעסק בפירוק, לא באיחוי. כמו שאמר הדס עפרת על מחזותיו: "כל רגל של הכסא היא יישות נפרדת. לראש אין יד שתעזור לו לנגב את דמעותיו." דניס טען שגם חלקים של הגוף האנושי הם חפצים בזכות עצמם, מה שהופך אותו לאמן גוף. אבל על כך בפעם אחרת, אני כבר מכבה את האור בפוסט הזה.

דניס סילק, צילמה אביגיל שימל. תמונה כל כך מרחפת ואולי תלושה. דומה-לא-דומה לתמונה הקסומה עם הרולד שימל (ראו בתערוכה). בתמונה ההיא יש אור וזיכרון וכאן הצללים פולשים. אביגיל שימל צילמה את דניס גם בחוליו. היא לא מציגה את הצילומים האלה. היא חושבת שדניס לא היה רוצה. אבל כל הכאב והצל והתלישות נמצאים גם פה.

ברת מוריסו, מחבואים, 1873 (עוד על ברת מוריסו)
*
בלי להמעיט בצד הכובד, מבליחה מדי פעם גם שמחה כמעט ילדית

דניס סילק, צילמה: אביגיל שימל. זאת תמונה של ריקוד בשבילי, של תנופה והרמוניה לא צפויה. דניס החבוי הוא שמח ומתגנב. חולצתו מתנופפת והקו האנכי של צינור החשמל הצמוד לבית כמו מקפיץ את השרביט למעלה. בכלל הקווים האנכיים מקפצים-מתנגנים. ואילו צל העץ (החבוי למחצה במשחק משלו) מציץ כמין ראש חלופי.
*
אני מקורבת לדניס מצד החפצים והתיאטרון, ובכל זאת שיר לסיום:
1.
מה ילד שותה?
תורה וחלב משדי אמו.
מה ילד לומר?
את האי של שמו וגופו
כנגד הזרות הגדולה של העולם.
הוא מרים מבט אל אמו,
נישא בחלום אמהותה
וחוקר את החידה שהיא עצמה לא פתרה.2.
כשהוא נשלח ליטול את ידיו לפני האוכל,
הוא משחק ביבשות מבועות סבון,
וחוזר נקי ואפל.
מה הוא אוכל?
כדורי לחם של התקוממות,
ובשר בקר פרוס דק,
מתובל בשיחת הסועדים.3.
נורא לאכול
אוכל מוכן עם המתים.
הם קמים להובילו
בין העצים החיים.
נורא להתבונן במטוטלת
ולא לדעת למה השעון כולו מצלצל.דניס סילק, 1980. תרגמה אירית סלע
*
כל הזכויות על תצלומי דניס סילק שמורות לאביגיל שימל
את הסיפור על השירותים של דניס שמעתי מנחמה שפרן, מדריכת טיולים בירושלים.
*
עוד באותם עניינים
לפוסטים על שפת חפצים, הפניתי בסוף ההקדמה
לפוסטים על צילום, בסוף התערוכה
ובאופן אחר גם:
בואו נדבר על נתון של מרסל דושאן
איור וכוראוגרפיה – הערה שנייה על תום זיידמן פרויד
*
תמונות מרעישות, יפהפיות
מרית ק., אני נוטל מכאן את אסלת קו ההפרדה. לא ברור לי עד כמה סילק מזכיר לי את דישאן.
בעיניי הוא הרבה יותר מגזרת באסטר קיטון. כלומר, פרשיית אסלת קו הגבול, יכולה היתה להיות קומדיית ראינוע פואטית מן המובחר.
מעניין עד כמה סילק ראה עצמו מקושר עם הדאדא. אני לפחות לא רואה את הקשר, מלבד חיבה לחפצים, אקצנטריות, וחוש בריא של טרגדיה-קומית.
גם מתוך ספר המחזות שלו שפעם השאלת לי לא מצאתי עדות ברורה ליחסו אל הדאדא (של ציריך או ברלין), למרות שדומני כי לו היה מזדמן לציריך בשנת 1916, יש להניח, שהיה אורח רצוי בקברט.
מרגש!
ואני כל כך מקנאה בשיתוף פעולה. "במשפחה".
איזה ציולמים! והמחווה עם המבט המיוחד שלך. תודה
התמונות בשחור-לבן אופייניות כל כך לירושלים של תחילת שנות השבעים. יהודה עמיחי גם היה משתלב שם.
אולי אוסיף אבחנה אחת בקשר לצילומים – נראה לי שסילק משתמש במידה מסוימת בעולם הדימויים של הילדים. למשל ההסתרה של הראש דומה למשחק "קוקו / הנה אני", והבובות כמובן. אבל הבובות שבורות, וחסר החיוך המרגיע בסוף ה"קוקו". מין יאוש דק נסוך על הצילומים האלה.
סביון, נכון 🙂 (אבל התערוכה היא שם http://wp.me/pSKif-jSu לא פה)
שועיק., שמעתי שבאסטר קיטון היה מאד אהוב על דניס, אני לא ממש מכירה אותו. ויש משהו בין דניס לדושאן ולא רק בגלל שאף אחד מהם לא דומה לאף אחד ולא מתאים לשום דבר, זרם של אדם אחד. וכמעט הסכמתי אתך בקשר לדאדא אבל קורט שוויטרס חביבי ודניס זה ממש מסתדר.
איריסיה, תודה. וזה באמת נשמע קסום ונדיר המשפחה.
רוני, בדניס באמת נותר משהו ילדי לטוב ולרע. ואותי הבובות השבורות לא מייאשות. הן קצת נוגעות ללב באומץ שלהן, להמשיך כרגיל למרות שהן שבורות. אולי הן בכלל לא יודעות שהן שבורות או מדחיקות את זה כמו רוב האנשים השרוטים (שזה רוב האנשים בכלל).
מרית, לא רואה את הקשר בין שוויטרס ובין סילק; המרצבאו ויצירות-החפצים של שוויטרס נושאות אסתטיקה שונה לגמריי מזו של סילק. אצל שוויטרס הכל מלא צבעים, אצל סילק (אולי
זה רק נדמה לי) הכל בפריזמת שחור-אפור-לבן.
אם זה מסתדר, איך זה מסתדר?
מה פתאום שחור לבן? אלה רק התצלומים. ושוויטרס מתחבר לי אגב, גם מצד החפצים וגם מצד השירה. לא תאומים זהים ולא אחים שהופרדו בלידתם, אבל בהחלט קרוביו וידידיו של שפן.
מרית, הכרתי עד כה רק את סילק המשורר, ואחד השירים שלו נמצאים ברשימת השירים המבריקים שאומרים המון במעט מילים (ואינם הייקו). אני מצטטת מן הזיכרון:
אדמת פלסטינה
בכף ידי
אוכלת את קו החיים.
תמיד כשאני מצטטת בקול את השיר הזה, אני באמת רואה אדמה שמאכלת את החריץ שעל כף היד. (זה גם מזכיר לי מישהו שהכרתי פעם, שלא היו לו קווים על הכף. כף חלקה מוזרה מאוד). עכשיו, אחרי שקראתי את הפוסט הזה, אני מבינה הרבה יותר את המילים האלה וגם אחרות. תודה.
תודה לך טלי. השורות האלה פוגעות ישר במה שאני מתעסקת בו עכשיו ועוד לא יכולה לספר. ואיש בלי קווים על כף היד? זה בכלל אפשרי? מה קורה כשהוא קופץ אותה?
נפלא, מרנין את הנפש, ומתניע מנועים. תודה על פוסט מקסים
הצילום שעליו העברת קוים תכף לקח אותי לחוטים אדומים. גם אני רוצה רוצה כזו משפחה
איזה כיף, תודה (את כזאת רוקמת). וזאת התשובה למי שאומר משפחה לא בוחרים 🙂
השם (משפחה) ירקום דמם. כן
🙂
מרית יקרה, התגלשתי מבלי משים לרשימה – תערוכה -הקדמה על דניס סילק מאחר שהייתי שנים ארוכות בתוך ה"משפחה" הזו, ויש לי הרבה סיפורים( והדרת נשים זה חלק מהעקרון)אני תוהה אם לכתוב עליו. מה דעתך?
גבי, כמובן שלכתוב! את מוזמנת מראש לפוסט אורח פה! (ואם לא פה, תגידי איפה, שנבוא לקרוא!)
[…] קמטי ההבעה של סוליית הנעל; אביגיל שימל מצלמת את דניס סילק, מתוך התערוכה הזאת ויש גם קטלוג […]
[…] קמטי ההבעה של סוליית הנעל; אביגיל שימל מצלמת את דניס סילק, מתוך התערוכה הזאת ויש גם קטלוג […]